torsdag 29 december 2011

Attitydinkontinens

Jag är övertygad om att jag lider av attitydinkontinens. Fast frågan är om det är människor runtomkring mig eller jag själv som lider av det mest. Finns det bot eller medikamenter mot denna åkomma tro.




Idag fyrade Språkrådet av Nyordslistan 2011 på sin Facebooksida. Ett par timmar senare dimper Språktidningens specialnummer Alla nyorden ner i min brevlåda. I tidningen berättas lite utförligare om de nya orden. Alla ord i listan är inte nya dock, utan med finns även ord som har fått ett uppsving under det gångna året. Det är roligt med ord och språk. Visst prenumererar jag på Språktidningen och jag spelar Wordfeud på min mobil. Att jag inte satsade mer på språk i skolan är vad jag ångrar mest från den tiden. Ja, förutom de censurerade sakerna då…

Det är intressant hur språket förändras och influeras av samtiden och omvärlden. I årets nyordslista nämns det en del om arabisk vår och jasminrevolution efter vad som hände i Tunisien i början av året och som spred sig i främst arabvärlden. Jag kan ibland bli barnsligt upprymd när femöringen trillar ner och jag gör en språklig koppling. Barberare är väl nästan utdött som yrke i Sverige, och därmed på utdöende som ord. Tanken har aldrig riktigt slagit mig vad det egentligen betyder förrän jag fick reda på att Barbados betyder "de skäggigas ö". Därmed var inte kopplingen lång till engelskans barber och beard. Jag gillar ordet barberare, det känns mjukt och tryggt på något sätt – ungefär som gotter, slantar eller portmonnä. För ett par veckor sedan hörde jag att det lär finnas en frisör i Karlstad som även rakar med rakkniv, okänt dock om han kallar sig barberare. I Skopje har jag en gång klippt mig hos Berber Goran, eller Barberar-Göran som jag kallade honom. Klippningen kostade 15 spänn. Det kändes bra. Inte bara för att det var billigt eller att det låg en halvtrappa ner mittemot Hotel Bimbo.

Den där nyordslistan kommer varje år. Jag funderar på hur många av de där orden som kommer leva kvar, och vad det är som gör att vissa ord blir kvar medan andra faller bort. I årets lista tycker jag det var några ord som var riktigt bra men jag är ändå skeptiskt till att de kommer finnas kvar i språket särskilt länge. Attitydinkontinens är ett rätt träffande ord men jag tror att det är för långt och krångligt i det vardagliga språket. Jag är också skeptisk till att åsiktstaliban kommer vara kvar en längre tid. Detta lite roliga begrepp för en person som endast tillåter en enda åsikt i en fråga är väl inte speciellt långt och krångligt – fast det känns lite för käckt på något sätt. Därtill kan ju det etiska diskuteras. Ja, att jag dömer ut detta ord är väl åsiktstalibanskt av mig. (Hur smidigt lät det?) Ett av de bättre orden i årets lista tycker jag begreppet för en som både vabbar (det ordet har hängt med ett tag nu) och samtidigt jobbar hemifrån är – vobba.

Attitydinkontinens var det ja – det är oförmågan att hålla inne med vad man tycker. Det kan ju passa bra på en blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar