fredag 30 december 2011

Nyårslöften och ambitioner

Någonstans har jag hört att det vanligaste nyårslöftet är att gå ner i vikt. Om detta stämmer så borde löftet att sluta röka inte komma långt därefter. Hur har detta med nyårslöften uppstått och hur länge har det pågått? Ofta hör man ju folk säga att "På måndag ska jag börja mitt nya liv för då är det ny vecka.." Jag undrar om det inte är liknande vare sig det är ny vecka, efter semestern eller nytt år – det är nystarten som är kicken. Fast nyår är lite mer liksom.

Jag har för mig att jag någon gång har haft ett nyårslöfte. Nu har jag glömt vad det var. De senaste 5-10 åren har jag annars haft en tradition av att inte ha nyårslöften utan mer nyårsambitioner. Det är dumt med löften, man blir så besviken när de inte uppnås. När jag frågar min sambo vad hon har för planer för dagen eller morgondagen brukar hon med glimten i ögat säga "Jag har inga planer, för då blir det mer gjort." Det tycker jag är klockrent på något sätt. Det är väl åt det hållet jag funderar för egen del utan att ha satt ord på det hela – om jag inte har nyårslöften så blir det mer gjort.




Men ambitioner då? En stävan känns ändå bra att ha. Inför 2012 har jag samma ambitioner som jag har haft inför nyår under flera år – att gå ner i vikt, att äta nyttigare, att röra mig mer, att bli hälsosammare. Jag har också ambitionen att försöka tänka till mer innan jag öppnar käften, och också inse att ibland är det bäst att hålla tyst. Man får välja sina krig, som en av mina kollegor brukar säga. Huvudambitionen inför 2012 är också precis som tidigare – att bli en bättre människa.

Det är bra med ambitioner där man ska minska eller öka saker, som att röra sig mer, istället för löften att sluta helt, till exempel att röka. Det blir lättare att nå målen (som är väldigt suddiga) och man kan fortsätta nästa år, och nästa…

3 kommentarer:

  1. I dag har tre av dina kära kollegor gett varandra ett löfte (Anne,Steve samt Robert) Vi har ambitionen att bli nyttigare OCH vi börjar på det oskrivna arkets dag 1 januari! Häng på den som vill <3

    SvaraRadera