lördag 24 mars 2012

Historien bakom en bild: 3 – Flickan i Sudan

Den första bilden jag skrev om var en svamp. Sedan vände jag blickarna uppåt och skrev om en helikopter. Båda fotona var tagna i Värmland. Nu är det dags att hålla sig någonstans mittemellan mark och himmel fast vända blicken utanför Sverige.


Flickan i Sudan
Under hösten 2009 var jag några veckor i Sudans huvudstad Khartoum för jobbets räkning. Lite fritid blev det och vid ett tillfälle blev det chans att titta på ”De dansande dervischerna”. Dessa dervischer är präster inom en speciell muslimsk riktning och att de ”dansar” är en ceremoni som hålls en gång i veckan. Dervischerna går i en stor cirkel och det ackompanjeras av rökelser och taktfast musik och sång. Allt eftersom de eldar upp sig så når de ibland en extas som gör att de ”dansar” eller virvlar fram. Denna ceremoni utspelar sig vid deras moské inne på en stor gravplats på eftermiddagen och in i den tidiga skymningen.

Det blev också många fototillfällen. Bland annat fångade jag upp denna lilla tjej bland publiken. Jag tycker tjejen är otroligt söt och vacker. Dessutom tycker jag att fotot i sig är bra. Detta är ett av de foton jag är mest nöjd med och det hänger som förstoring på mitt kontor som en av tre bilder från Sudan. När jag ser fotot så kan jag känna precis hur det var där och då.

Lite fakta om bilden

Tidpunkt: 25 september 2009, kl 17.04
Plats: Khartoum, Sudan
Bländartal: F/4
Exponeringstid: 1/2000 sek
ISO-hastighet: ISO-1600
Brännvidd: 70 mm
Ingen blixt
Bilden är omvandlad till sepia i kameran.

2 kommentarer:

  1. Ah vilken vacker flicka och vilket vackert foto! Forstar att du har det pa vaggen! Har aldrig varit i Khartoum (min visumansokan blev nekad sa darfor fick jag flyga direkt till Juba).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!! Jag har inte varit i Juba men skulle gärna åka dit. Skulle förresten gärna åka till många ställen där i regionen och bara fotografera..

      Radera