måndag 28 maj 2012

Kristina Ohlsson / Askungar








En liten flicka försvinner från ett x2000-tåg som just rullat in på Centralen i Stockholm. Flickans pappa blir snabbt misstänkt och alla resurser läggs på att lokalisera honom.

I en annan del av Sverige lever en ung kvinna gömd, rädd för att en dag återfinnas av mannen som hon först trodde var den prins och befriare som hon sedan barnsben väntat på. Hon vet bättre än någon annan varför flickan är försvunnen, och än en gång förbereder hon sig för flykt.

Polisutredningen leds av den legendariske kommissarien Alex Recht. Vid hans sida finns den ivrige kriminalinspektören Peder Rydh. Och inte minst den civilanställda utredaren Fredrika Bergman, hon som skulle bli violinist men istället hamnade inom polisen och som tvingas kämpa i motvind när hon vill leda bort utredningen från det spår man först slagit in på.

Samtidigt växer fallet och kantas av utstuderad ondska. Utredningsgruppen måste snabbt komma upp i gärningsmannens tempo innan ytterligare liv går förlorade. Hur mycket tid har de egentligen på sig innan han gör sitt nästa drag? Och vem är kvinnan som likt en skugga figurerar i utredningens utkant? Är det henne man måste finna för att få den sista pusselbiten att falla på plats?


Så beskrivs boken, och det stämmer bra.

Detta är Kristina Ohlssons debutroman och det har kommit ytterligare tre böcker i serien – Tusenskönor, Änglavakter och Paradisoffer.

Jag skulle kunna skriva denna bokrecension väldigt kort genom att bara säga följande; Jag beställde de två efterföljande böckerna redan innan jag hade läst klart denna bok. Men okej, jag ska försöka säga några mer ord om boken. Det är en mycket välskriven och kompakt berättelse. Den lilla nackdel jag kan hitta med boken är att jag hade lite svårt emellanåt att hålla reda på de olika personerna. Just detta kändes extra viktigt med tanke på den täta och kompakta berättelsen. Det känns som att författaren är väl insatt i det hon skriver om och det kanske inte heller är speciellt märkligt. Kristina Ohlsson har en intressant bakgrund. Född 1979 i Kristianstad, utbildad statsvetare, jobbat bland annat på Försvarshögskolan, Rikspolisstyrelsen och svenska ambassaden i Bagdad. Nu bor hon i Wien och arbetar med terrorfrågor vid OSSE.

Köp! Läs! Njut!
---
Adlibris
Bokus

6 kommentarer:

  1. Vilken bra recension av boken Christian! Jag tycker jättemycket om Kristina Ohlsson deckare och har precis påbörjat hennes senaste, Paradisoffer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta! Det var väl inte den djupaste bokanalysen precis men ibland kanske det just är det som är bra.
      Idag skall jag börja på bok nummer två.

      Radera
  2. Da blir det att lagga in en bestallning pa Adlibris! Jag alskar att ha svenska bocker till hands, det kanns ibland tryggt och skont att lasa pa sitt modersmal och om det en svensk forfattare ar det ju annu roligare. Tack for tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också det är tryggt och mest avkopplande att läsa på svenska när det är romaner. Är det svårt att fixa ner svenska böcker till Dubai? För Adlibris levererar väl bara inom Sverige. Jaja, jag antar att ni har era kontakter. :)

      Radera
  3. Hahaha, ja vi har var "leverantor" dar hemma som antingen skickar ner bocker eller sa tar folk med sig nar de halsar pa! Funkar jattebra och jag alskar Adlibris, kan sitta i timtal och gora upp onskelistor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här - jag älskar att titta runt på Adlibris!

      Radera