fredag 11 juli 2014

Minisemester

Förra veckan blev det några dagars minisemester i mina gamla hemtrakter. Vi hade hyrt bil för en vecka. Rättare sagt, min sambo hade hyrt bil och var den som körde, då jag fortfarande har körförbud sedan stroken förra året.
Bohuslän!

På tisdagen åkte vi de 25 milen söderut till Surte för att hälsa på och bo hos vänner (och fadderbarnen!). Det både regnade och åskade rejält periodvis, så resan gick lite långsammare än vanligt. Sambon blev riktigt dålig på kvällen, förmodligen av en kombination av migrän och vätskebrist. Vi andra fick ringa sjukvårdsupplysning, ordna hemmagjord vätskeersättning, ta fram spyhink och badda varm panna med våt, kall handduk.

På onsdagen var sambon bättre och på kvällen kunde hon, jag och min syster åka till en kusin i Surte som vi inte har träffat på några år. Där var det fler kusiner och det blev en mycket trevlig kväll med  nostalgiskt prat och god mat.

Torsdagen ägnade jag och sambon åt en ”rundtur” i Kungälv. Först till en moster, där vi fikade och pratade om släkten och hundra andra saker. Min Alla tiders moster hade jag inte träffat på två år så det var verkligen trevligt att göra ett litet besök där.
Moster och jag framför en vägg med släktfoton.

Turen fortsatte till far. Nytt släktprat och fika. Jag fick med mig en hel del material som jag kommer ha nytta av i min släktforskning.
En bit mat blev det sedan på Oskars Hamburgerbar. Den där matbiten blev i vanlig ordning en Piri piri-hamburgare. Oskars var ett favoritställe när jag bodde i Kungälv och jag besökte det regelbundet sedan det öppnade 1989. En enda gång under de gångna 25 åren har jag ätit en annan hamburgare än Piri pirin på det stället.
Innan återfärd till Surte blev det en tur till kyrkogården för att hälsa på mor. Ett av mina måsten när jag är och hälsar på i Kungälvstrakten.

Jag och fadderbarnet Melker gosar lite en morgon.

På fredagen åkte vi med Surtefamiljen till deras sommarstuga vid kusten. Så härligt att se och känna det salta havet och Bohusläns klippor. Av olika anledningar blev det varken bad eller krabbfiske. Men det blev desto mer gosande med fadderbarnen. Och fika, middag och mer fika på verandan. Jag fick också lägga ner några hirskolvar där mina tidigare himmelsflugna undulater är begravda. Det var fint och jag fick nästan en liten tår i ögat.

Sen tillbaks till Surte för lite soffhäng och tjöt innan läggdags.
På lördagen åkte vi åter till Karlstad.

Det blev några trevliga dagar i mysigt sällskap. Som vanligt så hinner man inte träffa alla människor man vill träffa och göra allt man vill, men det är så det är. 
Tack för denna gången älskade, goa Viktor & Melker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar