tisdag 5 augusti 2014

Ondskans spår

Ahlstedts bästa


Författare: Mats Ahlstedt
Titel: Ondskans spår


Serie: del 8 av 8 om Fatima Wallinder och Sören Högström och samtidigt del 3 av 3 om fängelseprästen Johannes Brobeck
Antal sidor: 382

Utspelar sig år: ca 2013-2014(?)
Utspelar sig i: Göteborgsregionen och Värmland


Förlag: Hoi Förlag AB
Utges: september 2014

Jag fick ett recensionsexemplar av Mats Ahlstedts kommande bok hemskickad. Eftersom jag redan höll på att läsa 8-9 böcker parallellt hade jag tänkt ”läsa av” några innan det var dags för något nytt. Eftersom detta ändå var en Ahlstedtbok frestades jag att åtminstone läsa på baksidan. Det som där mötte mig gjorde att jag var tvungen att öppna boken och bara läsa lite, lite. Som sen naturligtvis blev en sida, ett kapitel. Och redan där någonstans var jag helt fast. Vad som lockade mig med baksidan var följande beskrivning av boken:
För 12 år sedan försvann den då 18-åriga Matilda Frimansson spårlöst. Trots att polisen för länge sedan lagt ner fallet, vägrar hennes mamma Linn acceptera att dottern är död. Hon ber sin nyfunne vän, den pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck, om hjälp att hitta Matilda.

Kriminalkommissarie Fatima Wallinder, nyligen tillbaka efter sin föräldraledighet, får kort därefter ett mejl som hotar hela hennes existens. En efterlyst krigsförbrytare, kusligt lik hennes egen sambo, befinner sig i Sverige.

Ett mystiskt telefonsamtal till Johannes förbryllar polisen. Finns det en koppling mellan krigsförbrytarens kriminella nätverk och den försvunna Matilda Frimansson? Har Matildas mamma verkligen berättat allt? Johannes närmar sig sanningen utan att förstå vilka risker han utsätter sig för.

Ondskans spår är den sista delen i trilogin om fängelseprästen Johannes Brobeck och den åttonde boken om Fatima Wallinder, Sören Högström och deras kollegor vid länskriminalen i Göteborg.

Som vanligt med Ahlstedts deckare så är det välskrivet och man ser händelserna framför sig. Likaså kan man tränga in i personerna och lära känna dem.

Historien är spännande, och består i vanlig ordning av flera sidospår som snyggt sys ihop. ”I vanlig ordning” är positivt menat då jag gillar när det är lagom komplext med händelser som sys ihop.  Å andra sidan gör flera sidohistorier att det förekommer fler människor och annat man som läsare skall hålla reda på. Det kanske inte blir lättare av  att tre försvunna personer alla är flickor/kvinnor vars namn börjar på ”M” eller att merparten av skurkarna är serber med ”-ic”-efternamn. Mats Ahlstedt syr som sagt ihop berättelsen på ett snyggt sätt och även om man känner att det emellanåt är lite rörigt, så blir helheten så bra att man har glömt det röriga i detaljerna för längesen. Jag har gillat alla böcker av Ahlstedt om Fatima, Sören & Co men detta var den absolut bästa! 


...https://www.adlibris.com/se/bok/ondskans-spar-9789175579283

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar