tisdag 4 november 2014

Att välja bort – även i liten skala


Det här kan väl betraktas som en liten fortsättning på föregående blogginlägg. I alla fall lite på marginalen.

Att välja bort saker istället för att välja till är väl förmodligen något som är bra för de flesta, i alla fall om man väger in det stressade samhälle som många av oss lever under idag. ”Många bäckar små leder till en större å” heter det ju, och för att applicera det här i ämnet så gäller det väl att även välja bort många småsaker för att få bättre ordning på sitt liv, eller åtminstone en behagfullare livsföring.


Jag har under många år dragits av lyxproblemet att ständigt hålla på att läsa flera böcker samtidigt. I detta har det upprepade gånger uppkommit tankar huruvida man ska läsa ut böcker som är dåliga, tråkiga m.m. eller helt enkelt avsluta dem. Tyvärr har jag under åren plöjt igenom flera urtrista böcker. Plöjt och plöjt – segat mig igenom är väl rättare uttryckt. Häromdagen var det något i mig som sa stopp. Det var väl en kombination av ovanstående tankar och det faktum att jag höll på med sju böcker samtidigt medan jag har drygt 100 olästa böcker på lager. Tre av böckerna bestämde jag mig för att avsluta helt och hållet, på aktuell sida. En bok skulle vara rolig men var tråkig, en var ointressant och en var märkligt skriven. Den senare har jag sparat för att kanske någon gång leta upp en uppgift. De två första är nu donerade till det lilla biblioteket på jobbet.
Okej, jag håller ändå på med fyra böcker nu men känner mig betydligt mer tillfreds efter att ha rensat ut tre andra ur den mentala stressläsarkön

2 kommentarer:

  1. Jag har sedan många år slutat läsa klart böcker jag inte tycker om, det känns som slöseri med energi att försöka kämpa sig genom en bok man inte tycker om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt. Jag kämpar mig åt det hållet också.

      Radera