Titel: Brobyggarna
Sidor: 595
Serie: Del 1 i
serien om Det stora århundradet
Förlag:
Piratförlaget
Först utgiven: 2011
Den här boken faller under kategorin ”kapa gärna bort en
fjärdedel av boken och den hade inte blivit sämre för det, kanske tvärtom”. Den
faller också under kategorin ”otroligt välskriven roman”.
Detta är den första delen i Jan Guillous nya romansvit om
Det stora århundradet. Del två, Dandy, har också hunnit komma ut. Okänt, i
alla fall för mig, är hur många delar som är planerade av Guillou.
Brobyggarna handlar om de tre norska bröderna Lauritz, Oscar
och Sverre. Historien börjar i slutet av 1800-talet när pojkarna förlorar sin
far. De skickas till en släkting i Bergen och blir repslagarlärlingar. Eftersom
de visar sig vara ovanligt tekniskt begåvade får de så småningom chans till
utbildning i Dresden. 1901 är de utexaminerade diplomingenjörer och de har sin
framtid för sig inför det som kommer att bli ”Det stora århundradet”.
Det är tänkt att alla bröder ska återvända till Norge för
att återgälda sin utbildning genom att bidra med järnvägsbygget på
Hardangervidda. Endast Lauritz följer planerna. Oscar blir bedragen i Tyskland
och flyr skamsen till Afrika. Han kommer dock där att arbeta med
järnvägsbyggen. Brodern Sverre försvinner tidigt ur berättelsen men lär dyka
upp igen i bok nummer två, Dandy.
I berättelsen får man följa bröderna växelvis. Man får ta
del av deras yrkesliv som bro- och järnvägsbyggare, men även vad som händer
privat med relationer, kärlek, vänner och sociala umgängen. Stora händelser
påverkar också bröderna – som unionsupplösningen mellan Sverige och Norge, samt
första världskriget.
Som nämnts inledningsvis är det en mycket välskriven roman. Därmed
inte sagt att allting i berättelsen stämmer. Jag har ingen aning om hur
järnvägsbyggnation går till, vilka vapen som användes till elefantjakt i Östafrika
på 1920-talet eller om segeltävlingarna Kieler Woche någonsin har existerat.
Men det gör inget. Guillous detaljrika berättande gör att det är lätt att fantisera
sig in i historien. Att det hade gått att kapa bort en bra bit av berättelsen
menar jag beror på att boken är så välskriven och detaljrik så att det nästan
går till överdrift emellanåt. För egen del tyckte jag att det var riktigt trist
att läsa sida upp och sida ner om tekniska lösningar och uträkningar för att få
till de rätta vinklarna på järnvägsbroarna i Norge, precis som att det blev
totalt ointressant att läsa flera långa och utdragna partier om jakt i olika
former i Afrika. Detta gjorde att det emellanåt var trögt att läsa boken.
Någonstans i mitten la jag undan boken och rörde den inte på flera veckor. Att
faktiskt skumläsa vissa partier kan vara ett bra sätt att ta sig igenom de
partier man tycker är onödiga. För boken är verkligen värd att läsa!
------------------------------------
Några länkar:
Jag kan bara hålla med!!! (Jag ska leta reda på boken och läsa om den om jag skulle få för mig att bli järnvägsbrobyggare, vilket är föga troligt, så den blir nog liggandes)
SvaraRadera