lördag 13 oktober 2012

Camilla Läckberg - Olycksfågeln


Författare: Camilla Läckberg
Titel: Olycksfågeln
Sidor: 321
Serie: Del 4 av Fjällbackaserien

Först utgiven: 2006
Pris i pocket: 42 kr (Adlibris)

 
Olycksfågeln är Camilla Läckbergs fjärde bok i ”Fjällbacka-serien” om polisen Patrik Hedström med kollegor. Det var riktigt längesen jag läste de tre tidigare böckerna. Egentligen vet jag inte varför det har dröjt så länge innan jag tar vid med den här boken. Kanske tröttnade jag lite på Läckbergs-stilen och det dök upp andra bra västkustförfattare. Det har ibland känts som att Camilla Läckberg är en abdikerande deckardrottning. Lite varningsflagg tycker jag för egen del man kan utfärda när man ser personer som är kända för något helt plötsligt hoppar på ”Let’s Dance”, ”Vem tror du att du är?” och andra populära nöjesprogram i teve. Är detta ett sätt att hålla sig kvar i folks medvetande för att inte glömmas bort?
Men till boken då; Berättelsen börjar med att en kvinna påträffas död efter en bilolycka. Hon var alkoholpåverkad. Saker upptäcks som gör polisen i Tanumshede misstänksam och man kommer fram till att det handlar om ett mord. Det framkommer senare att det finns liknande fall runt om i landet. Händelser som har inträffat för flera år sedan. Finns det ett samband? Självklart finns det samband, annars hade de inte varit med i berättelsen. Men hur hänger de ihop då?
Parallellt med kvinnan som hittas död efter bilkraschen så är Tanumshede plats för en tevesänd dokusåpa. En av deltagarna hittas en tidig morgon mördad i en soptunna.
Berättelsen är bra. Rent deckarmässigt är historien spännande. Emellanåt kan det kännas lite rörigt med de olika fallen som utspelar sig samtidigt. Att den här historien ändå inte går klockrent in i mig kan väl belysas av att jag först i slutet av boken tycker det är något bekant. Med bara 15 sidor kvar av berättelsen blev jag helt säker på att jag har läst boken förut! Det var visst inte bara tre böcker i serien jag hade läst. Ett tecken på att boken inte har fastnat i bakhuvudet alltså. Nu flera år senare måste jag ändå säga att jag verkligen var fast i historien och att boken verkligen var bra. Det som ändå stör mig något i Läckbergs fyra första böcker är att jag inte fastnar för någon av karaktärerna riktigt, trots att de beskrivs ganska väl. Ibland tycker jag också att sidohistorierna får väl stor plats och känns för fluffiga och rosaskimrande. Att behöva läsa tre sidor om hur polisen Patriks fru provar bröllopsklänning känns lite väl ointressant i en deckare – även om jag tycker sidohistorier och karaktärsbyggande beskrivningar är bra.
Kommer jag läsa vidare i Läckbergs Fjällbacka-serie? Jo, förmodligen. Även om jag för tillfället tycker att Ann Rosman och Mats Ahlstedt är de absolut bästa västkustdeckarna så är det ändå skönt och avslappnat att läsa Läckbergs böcker och röra sig i den bohuslänska miljön.

 
Boken kan köpas t.ex. på Adlibris eller Bokus.
 

 

8 kommentarer:

  1. Jag gillade "Stenhuggaren" av Camilla Lackberg men numera tycker jag mest att hennes bocker paminner om noveller ur flicktidningar. Sjalva deckardelen ar helt ok (haller med dig) men det ovriga blir ibland lite fjantigt och spraket klyschigt. Jag gillar Marie Jungstedt eller Anna Jansson mer aven om det inte ar nagra hard core deckare. En annan favorit ar Roslund-Hellstorm! (tror de heter sa)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite av huvudet på spiken där med "noveller ur flicktidningar". Jag får se om det blir några fler böcker lästa av henne. "Tyskungen" lockar lite, mest för ämnet i sig.
      Jag har inte läst varken Jungstedt, Jansson eller Roslund-Hellström. Men tack för tipset - ska kika på dem! :)

      Radera
  2. Roslund-Hellstroms bocker ar utmarkta!! Ar lite avis att du har alla dessa godbitar framfor dig!

    SvaraRadera
  3. http://120minutes.wordpress.com/ Tips om en blogg for oss som gillar udda stallen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Jag har läst hennes blogg ett bra tag. Du har väl inte missat hennes blogg på UD: http://blogg.ud.se/utpost-tbilisi/ eller hennes bok om Afghanistan "En del av mitt hjärta lämnar jag kvar"?

      Radera
  4. Jag kan inte annat än att hålla med föregående talare. Jag har läst alla Läckbergs böcker, och de är typiska bladvändare och sommarlitteratur, men efter den sista boken känns det som om jag kan och vet allt jag behöver veta om familjen i Fjällbacka. Det blir liksom lite mycket av det goda...och böckerna skiljer sig inte så mycket åt.
    Roslund-Hellström är absolut läsvärda, mycket bra böcker! Har just nu en sådan som ligger oläst och väntar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så att deckardrottningglansen har börjat dala..

      Det är märkligt, Roslund & Hellström såg jag i ett program på teve häromveckan. Det var ett seminarium som sändes från Bokmässan i Göteborg med bl.a. Maj Sjöwall. Hade aldrig hört talas om Roslund & Hellström innan dess. Nu är ni två som har tipsat.. Kanske är dags att sätta tänderna i deras verk.

      Radera
  5. Tack for tips om UDblogg, den har jag missat! Har last hennes bok om Afghanistan, tyckte den var valdigt bra!

    SvaraRadera