tisdag 2 oktober 2012

Kvotuttagning Sudan del 10


Den sista veckan

Lördagen ägnades åt – ingenting. För min del blev det att slappa vid poolen från klockan elva till fem. På kvällen blev det dock en del jobb inför morgondagen.

Söndagen, den dag som arbetsveckan börjar på i denna del av världen. Vi hade mycket jobb som skulle göras. Det blev start direkt efter frukost. Jag och K satt en stor del av dagen i hotellobbyn och fixade och trixade med listor, underlag och kontroller.

På kvällen blev det middag på en libanesisk restaurang med hela delegationen. Mycket trevligt ställe som kändes lite lyxigt. Maten var också väldigt god. Det hade så klart varit gott med rödvin till middagen men det är ju inte så lätt att få tag på i Sudan, förbjudet som det är.


 
Eftersom vi har olika uppgifter i gruppen så blir arbetsfördelningen lite ur fas gentemot varandra ibland. På måndagen hade jag en dag utan direkta sysslor medan de flesta andra fick slita. Vissa dagar kunde det vara tvärtom. Jag hade fått för mig att upptäcka lite mer av Khartoum. Nu hade vi också varit här så pass länge att vi alla var något mer införstådda av säkerhetsläget än vi var när vi först kom hit.
Jag gick upp ganska tidigt. Efter frukosten tog jag en taxi själv in till centrum. Först besökte jag moskén Al Kabir. Att på egen hand som västerlänning bara knalla in i en moské i Sudan utan vidare är kanske inte så bra. Jag var väldigt försiktig med att gå in. Visste ju inte om det var provocerande på något sätt. När jag försökte kika in genom den öppna porten så gott det gick visade en man som satt utanför att jag kunde gå in men att jag måste ta av mig skorna. Känslan jag fick inne i moskén var att det var som i en koranskola. Folk (ja, män alltså) satt och läste, diskuterade m.m. Moskén var inte alls speciellt vacker ini. Högt i tak. Stora fläktar. Innertak som på vissa ställen hade flagnat. Att ens ta fram kameran inne i moskén var inte att tänka på. Hur hade reaktionerna blivit då?

 
Efter moskébesöket tittade jag lite på marknaden utanför. Hittade inget direkt. Det enda jag köpte var ett par paket sudanesiska cigaretter av några försäljare på gatan. I guideboken hade jag spanat in att det skulle finnas en bokaffär i närheten. Tyvärr hittade jag inte dit. Om den ens fanns kvar.
Jag knallade vidare. Tittade in på stadens huvudpostkontor och postade mina resterande vykort. Vidare ner till Blå Nilen. Promenerade längs floden, tittade och fotograferade. Det var otroligt varmt. Tillslut orkade jag inte med värmen mer. Letade upp en taxi och åkte tillbaks till hotellet. Bråkade lite med taxichauffören om pengarna. Han ville plötsligt ha mer än vad vi hade kommit överens om. Men så tänkte jag att han hade väl bättre nytta av de där pengarna än jag. Snabbt upp på rummet och byta om för att sedan lägga mig vid poolen ett tag.
 
På kvällen ordnade vi en tackmiddag för tolkarna vi hade använt oss av under arbetet. Middagen var på en restaurang inne i centrum av staden. Tolkarna, som i de flesta fall också var flyktingar från Etiopien och Eritrea, verkade uppskatta vår middag. Det gjorde även vi. 

På tisdagen åkte vi till UNHCR:s kontor. Det var avrapportering till UNHCR från delegationen. Vi skrev ut beslut, förstörde andra dokument och jag ägnade mig främst åt att mejla hem listor och bosättningsunderlag på en knackig internetuppkoppling mot Sverige.  

På kvällen åkte vi till lyxhotellet Burj Al-Fatih, även kallat ”Kadaffis ägg” (det lär vara finansierat av Libyen), och åt middag. Fantastiskt hotell och byggnad. Vi började med en alkoholfri drink på en av de översta våningarna med en fantastisk utsikt över staden och där Vita och Blå Nilen rinner ihop till Nilen. Sedan till själva middagen på restaurangen en våning ner. Mycket god och fin buffé. I hotellfoajén fanns en souveniraffär som vi handlade lite i. Taxi hem.

 
De sista dagarna ägnades åt förberedelser för hemresan. Det blev några lugna stunder inemellan som tillbringades vid poolen. Det kändes lite vemodigt när vi skulle hem. Gruppen splittrades upp då vi åkte hem vid tre olika tillfällen – T åkte dagen innan, K och E stannade kvar i landet några dagar för ett annat uppdrag. Jag och övriga flög hem samma väg vi kom, via Amsterdam. Det var den resan. 

Efterord
Uppdraget att ta ut ca 200 etiopiska och eritreanska flyktingar i Sudan hösten 2009 blev lyckat. Det slutade med att 234 personer senare fick komma till Sverige som kvotflyktingar. Efter att all byråkrati var klar i Sudan anlände dessa personer i olika omgångar runt årsskifter 2009/2010 och bosattes företrädelsevis i norra delen av Sverige.
Man funderade lite på hur det kunde kännas för dem att lämna det 40-gradiga Sudan och några timmar senare dimpa ner i Lycksele med -40 grader. Från ett myllrande flyktingläger eller miljonstad till en avkrok på den svenska landsbygden. Det är säkert ett mycket svårt steg. Även om de skulle få uppleva obehag på olika sätt i Sverige så kanske det kan vara en tröst att slippa det som de lämnar, risk att mördas, tvångsrekryteras till en gerillagrupp eller att våldtas när de går till brunnen i flyktinglägret för att hämta vatten.
Drygt ett år senare, i februari 2011, var jag på ett möte på Migrationsverket i Stockholm. Jag hade blivit uttagen att delta i en ny delegationsresa, denna gång till Iran. (Denna resa blev tyvärr inte av för min del.). På mötet hade folk samlats som skulle vara med på alla de olika kvotuttagningarna det året. En av punkterna på programmet var berättelse och frågestund med två tjejer som hade kommit som kvotflyktingar tidigare. Det visade sig att dessa två tjejer blev uttagna under den resan som jag deltog i. Dessa två tjejer stod nu, drygt ett år senare, på ett möte med Migrationsverket och berättade på svenska om vad de hade varit med om. Detta var ett riktigt bra kvitto på att man hade varit med om något mycket meningsfullt.

 

Tidigare delar av berättelsen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar