lördag 16 november 2013

Resenyheter


Jag har alltid gillat att resa. På den gamla goda tiden när resebolagen gav ut riktiga kataloger var jag jämt på resebyrån och hämtade dessa när nya kom. Under flera år srang jag också på den årliga TUR-mässan i Göteborg och plockade kilovis med broschyrer. Visst är det jättebra med allt man kan hitta på nätet och resebolagen kan uppdatera kontinuerligt om sina resor. Jag saknar ändå att bläddra igenom 200 sidor Fritidsresorkatalog i papper. Faktum är att jag även saknar urvalet av resebolag. Kanske är det de bästa bolagen som är kvar men med bara tre stora charterbolag (Fritidsresor, Vingresor och Apollo) så är det inte annat än att jag saknar även Spies och Atlas.

Under alla år så har jag tyckt att det är roligt när det kommer nya resemål. Jag har också en förkärlek för det lite mer udda. De senaste åren, förutom de sista två –tre,  har det varit lite skralt med nyheter i min smak. Jag tycker inte alls det är spännande när den stora nyheten som slås upp är ytterligare en by på Gran Canaria eller en ytterligare ö i Grekland eller Thailand. Jag har också varit lite fundersam över att inte Adriatiska kusten med Kroatien och Montenegro har slagits upp större och tidigare efter krigen på Balkan med tanke på att Sri Lanka har slagits upp som ”vinterns stora nyhet” ungefär åtta gånger på 16 år.

Karibien

För ett par år sedan presenterade Fritidsresor Barbados som nyhet. Karibien har överlag blivit populärare de senaste åren, mycket beroende på dollarkursen. Den gångna vintersäsongen, 2012/2013 gick det att kombinera Barbados med Saint Lucia. Min sambo och jag valde att åka till ”bara” Barbados i januari-februari i år (se tidigare inlägg här i bloggen). Vintern 2013/2014 drogs först kombinationen med Saint Lucia bort, men det ska nu gå ändå.Det går också nu att kombinera Barbados med Grenada.

Denna vinter går det också att resa till Tobago med Apollo.

Vingresor presenterade i veckan på sin Facebooksida att man under vintersäsongen 2014/2015 har charter till ön Saint Martin/Sint Maarteen (ön är delad mellan Holland och Frankrike. Väl på plats kan man åka på utflykt till den brittiska ön Anguilla och den franska (tidigare svenska) ön  Saint Barthelemy.

 

Asien

Från och med denna vinter kan man resa med Fritidsresor på badsemester till Burma.

 

Europa

Från sommaren 2014 går det att åka med Apollo till Albanien med flyg till Korfu och båt över till Saranda i södra Albanien.

 

För att avrunda. Jag är nöjd med den senaste utvecklingen av resenyheter till udda platser. Vem kunde för bara några år sedan tro på sol- och badresor till de tidigare stängda länderna Burma och Albanien? Karibien fortsätter att locka svenskar och förhoppningsvis får vi se fler nyheter därifrån. Afrika verkar också bli lite populärare om än i litet format.
Det kan vara bra att hålla ögonen på rundresebolag som Temaresor och Albatros Travel, de kommer med nyheter i resor rätt var det är. Där finns bl a safariresor till Afrika. Albatros har också en kryssning i Seychellernas fina övärld och presenterade för bara några dagar sen en rundresa i både Nord- och Sydkorea

2 kommentarer:

  1. Jag kan ocksa sakna de "gamla" katalogerna, sitta och bladdra och dromma sig bort! Brukade ocksa besoka TUR-massan och fa mossor, pennor, knappar och massvis av kataloger. Jag minns sarskilt en fran Korean Air som jag vardade omt I flera ar!!
    Det ar positivt att nya turistorter oppnas upp. Jag vill tro att landerna da far en "positive" press pa sig att forbattra saker. Burma och Albanien later verkligen helt otroligt! Jag har ju som du ett intresse for udda lander, Kaukasus och Karakoram (Sidenvagen) star kvar pa listan, Nepal har lagts dit samt delar av Kina som ar mindre utsatta for turism.
    Kroatien och Balkan ar fantastiskt, ar ocksa forvanad att exempelvis Makedonien inte syns mer (men det kanske det gor I Sverige?). Mongoliet ar en annan kandidat pa reselistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktiskt kikat lite på en av Temaresors resor, till Sidenvägen (Uzbekistan). Kaukasus lockar mig väldigt mycket. Makedonien syns inte bland svenska arrangörer heller, mer än någon rundresa på Balkan. Jag tror det beror mycket på att det inte ligger vid havet. Men det är ett fantastiskt land!!!

      Radera