måndag 6 januari 2014

Irrfärder på Balkan, del 1

Dagboksanteckningar
2005 – 2007

Förord

Eftersom jag startade min blogg så sent som i december 2011 har jag inte skrivit så mycket om vad jag sysslade med på Balkan i mitten av förra decenniet. Jag tänkte börja återge detta i bloggen nu och det kommer att ske med stöd av de dagboksanteckningar som jag gjorde på plats och som jag sedan har fyllt på. Här i bloggen kommer anteckningarna vara redigerade och det kommer bli många delar. Mina irrfärder på Balkan består av tre perioder.

Period 1 var vårterminen 2005. Genom min utbildning på Förvaltningsprogrammet (Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet) fick jag chans att göra praktik under en termin. Detta skulle helst ske på en myndighet eller något som är kopplat till offentlig administration. Jag hade länge varit nyfiken på det här med ambassader och liknande ställen. Praktikplatserna skulle vi i första hand ordna själva. Jag skickade förfrågningar till jag vet inte hur många ställen. Sektionskontoret i Makedoniens huvudstad Skopje var ett av dessa. Jag hade någonstans läst om ett beslut att öppna en ambassad där, och tyckte att det kunde vara en intressant process att följa. Det forna Jugoslavien var också ett intressant område i världen, detta till stor del på grund av dess splittring i början av 1990-talet samt de etnopolitiska konflikterna. Makedonien som land kändes även lagom exotiskt och okänt för min del. Den egentliga anledningen till att sektionskontoret i Skopje tog emot en praktikant just denna termin, något de inte har gjort förut, berodde just på det faktum att de var i processen att uppgraderas till ambassad. De tyckte det kunde vara en intressant aspekt för en praktikant. Sektions­kontoret, vars officiella namn var ”Embassy of Sweden Belgrade – Office for Cooperation in Skopje”, löd, som namnet antyder, under den svenska ambassaden i Serbiens huvudstad Belgrad. Period 2 var under några vårveckor 2006. Åter i Skopje för att intervjua personal och ta reda på fakta om sektionskontoret som då hade uppgraderats till ambassad. Materialet användes tilll min D-uppsats (examensuppsats) om just inrättandet av ambassaden.

Period 3 var några höstveckor 2007 då jag åter var i Skopje men bara för att hälsa på.

Under alla dessa tre perioder fick jag möjligheter att ta mig runt, inte bara i Makedonien utan även grannländerna.

 

Dag 1 – lördag 5 februari 2005. Avresa till Skopje

Gick upp kl 4 på morgonen. Pappa körde mig till Landvetter. Först gick färden till Wien och skedde med Austrian Arrows.Flygningen mellan Wien och Skopje kändes näsan lite exotisk. Ett propellerplan för ca 80 passagerare. Jag räknade dock till 26 personer och en hund. Jag fick två säten för mig själv. Skönt. Resan tog ca 1.40 och var ganska fin. Sikten var ganska bra när vi lämnade Wien. Man kunde följa Donau ett tag. Andra hälften var molnig, men det lättade precis i tid för inflygningen till Skopje. Mycket berg och dalar. Och snö!

På utsidan flygplats blev jag mött av en kille med  med en handskriven skylt där det stod ”Christian Berghänel Sida”. Killen var chaufför på den organisation vid vars kontor jag sedan kom att bo under fem månader framöver.Ganska snart kkom vi in i stan och fram till villan med kontor och övernattningsrum. . Vilket boende!! Bottenvåning och våning ett var kontor. På våning ett finns även ett kök. Ytterligare en våning upp finns fyra rum, två toaletter med dusch, samt ett allrum med satellittv och dvd. Mitt rum är inte jättestort, men man har ju tillgång till så mycket mer. Tydligen är byggnaden från 2001. Parkettgolv, helkaklat badrum, glashiss, golvvärme mm mm. Imponerande! Just nu är det ingen mer som bor här, så i praktiken har jag ett trevåningshus för mig själv. Men det blir väl lite annat på vardagarna. Förutom chauffören så träffade jag som hastigast en av de anställda på kontoret. Uppfattade inte hennes namn, och hon verkade inte så pratglad heller. Pratade dock med husets ”föreståndarinna” på telefon och hon verkar trevlig.

      Var väldigt trött, men tog mig ändå i kragen och gick ut på stan en stund. Gick inte så långt för jag kände inte till omgivningarna. Dessutom blev det mörkt. Fick spanat läget lite i alla fall. Förstod att mitt boende ligger väldigt bra till. Växlade lite pengar. Köpte mat och öl på ett ställe där de inte kunde någon engelska. Kycklingburgare med pommes plus ölen kostade 110 dinarer (ca 16,50 kr). Åt ”hemma”.

Var så trött på kvällen att jag nästan somnade på sängen. Tog mig dock i kragen och packade faktiskt upp all min packning. Tog mig även en dusch, det var skönt!


Mitt boende
 
Boendet

 

Dag 2 – söndag 6 februari 2005. En första titt på Skopje och Matka

Vaknade ganska tidigt. Somnade om och vaknade 9.40 och utvilad. Åt lite frukost här ”hemma”. Det blev cornflakes med mjölk och lite honung – helt okej faktiskt. Duschade och gjorde mig i ordning, kom ut vid ca 10.40.

      Vandrade runt i Skopje några timmar. Tittade in på grönsaksmarknaden och i en mataffär. Köpte inget, men det verkar intressant för framtida behov. Gick förbi parlamentet och ner till floden Vardar. Promenerade längs floden en bit. Det var kallt, men solen sken skönt. Gick över till norra/gamla/albanska sidan av staden. På något sätt var det charmigare där, även om det var mer ruffigt. Det var en rejäl skillnad mot södra sidan av stan. Gick förbi några kyrkor och moskéer, bl.a. Mustafa Pasha-moskén. Köpte en väska som hängde utanför en butik. Den kostade 600 dinarer (90 kr), och var mitt första riktiga inköp i landet. Gick över den vackra sten­bron tillbaks över Vardar till södra sidan. Tittade lite i ett stort köpcenter, men de flesta affärer där var stängda. Letade upp kontoret där jag ska praktisera. Så otroligt centralt! Gick sen till en McDonald’s som låg strax intill. Åt en Big Mac med pommes och cola light (ca 235 mkd / 33 sek). Fick ett telefonsamtal från MG som har varit min kontakt på sektionskontoret hittills Hon var på kontoret, så jag gick dit.  Vi drack en kopp kaffe och pratade lite om verksamheten och vad jag ska göra. Hon visade också var jag ska sitta. Det var också prat om en tjänste­resa till Belgrad redan på torsdag. Verkar riktigt bra allting. Hon föreslog sen att vi skulle göra en utflykt. Vi tog bilen och åkte en bit utanför Skopje. Genom en typisk albansk by och lite upp i bergen. Vi följde forsen Treska och till en konstgjord sjö. Vi parkerade och skulle gå en bit till Matkasjön men det var för snöigt och isigt till vad vi hade på oss. Det var i alla fall väldigt vackert med bergen och snön.

Vardar som rinner genom Skopje
      Väl tillbaks i stan åkte vi och åt på en restaurang med typisk makedonsk mat, Krigla tror jag den hette. Vi åt ett antal smårätter – friterad kyckling och lökringar, sallad, bröd, svamp. Allt var väldigt gott. Drack sen en kopp turkiskt kaffe.På kvällen tog jag det lugnt.

Första mötet med Matka
 

Dag 3 – måndag 7 februari 2005. Första praktikdagen.

Det blev cornflakes till frukost idag med.  Det var kallt idag. Hörde olika versioner om temperaturen, mellan 9 och 12 minusgrader. Det var i alla fall en skön promenad till kontoret. Det tog 15 minuter. Det ska nog gå att hitta en kortare väg när man lär sig smågatorna lite bättre.

      Första dagen var jobbig men intressant. Mycket information som ska in i hjärnan. Träffade MG först, och vi gick runt och hälsade på de andra kollegorna – ULL, AV, MK, VH, BDP och MN. 3 kollegor var borta från kontoret idag.

      Klockan 9 var det måndagsmöte. Vi var sex stycken och stämningen var lättsam, det kändes inte alls så nervöst att träffa folket. Först välkomnade de mig (igen), sen lite prat om det kalla vädret. När mötet kom igång ordentligt handlade det mycket om den nya ambassaden och eventuella byggnader. Vidare med några småpunkter. Sen vidare med arkiveringen inför den nya ambassaden. Mycket om offentlighetsprincipen, skyldigheter och så vidare med det.

      Direkt efteråt hade MG och ULL ett möte med mig. Vi pratade om mina kommande arbets­uppgifter. Det kommer att bli intressant, men det blir nog ganska mycket att göra. Jag kommer till att börja med att få ta hand om svenskundervisningen de lokalanställda. De ska ha ungefär en timme var i veckan, plus en timme i grupp. 5 timmar i veckan ska jag alltså ägna åt svenskundervisning. Ska bli intressant att se hur jag klarar det. Annars blir min första riktiga uppgift att göra en ekonomisk rapport. Jag bävar lite för det, men det ska väl funka det med.

      Åt lunch med MG på en italiensk restaurang i det stora köpcentret i centrum. Efteråt gick vi in i en affär och skaffade en mobil­telefon till mig. Det blev en Sony Ericson T68i, den kostade ca 1000 kronor. 

      På eftermiddagen satt jag och läste och tittade i lite material. Hade också ett möte med VH där han berättade om vad han gör. Jag lyssnade mest och hade inte så mycket att fråga. Kände att jag kanske inte gjorde så bra intryck, men jag var väldigt trött och det var många nya intryck.

      Vid halvfemtiden gick jag ”hem”. Träffade SRL som hade kommit idag och är chef på kontoret där jag bor. Vi pratade ett bra tag. Lite senare var vi ute och åt. Det blev ytterligare en italiensk restaurang. Jag åt tagliatelle med svamp. Vi fick pratat om lite praktiska saker, och jag fick frågat om hyran – 100 euro i månaden. Helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar