onsdag 29 januari 2014

Bokhandlaren som slutade bada


Folklivsskildring från 30-talet


Författare: Fritiof Nilsson Piraten
Titel: Bokhandlaren som slutade bada
Antal sidor:366
Utspelar sig år: ca 1930-talet
Utspelar sig i:  (Småland/Skåne?)
Förlag: Atlantis
Utgiven 1937 ( xx i pocket)
Adlibris: Inbunden/Pocket
Bokus: Inbunden /Pocket


Det här är folklivsskildring med både komik och tragik. I centrum finner vi bokhandlaren Jakob. I sin bokhandel säljer han även snus och tobak, något som gör att både han och läsaren får möta flertalet av invånarna i den lilla orten Grimsby. Några av ortens handlare, mrd Jakob i spetsen, träffas om söndagarna för att bada i ett litet vattendrag. Denna söndagstillställning är det viktigaste i männens liv. För övrigt lever Jakob ensam. En dag återkommer grannen Krusenstolpes syster till Grimsby efter att ha bott i Antwerpen. Denna dag förändrar Jakobs liv och han börjar leva ordentligt. Efter en kort lycklig tid tillsammans ställs livet på ända för Jakob igen.


Trots att den här berättelsen egentligen inte är speciellt händelserik så fastnade jag direkt. Då boken utkom redan 1937 gör att språket är lite ålderdomligt, vilket jag gillar mycket. Eftersom berättelsen också, förmodar jag, utspelar sig på 1930-talet får man som läsare möta en hel del uttryck som inte är aktuella idag. Eftersom det är en folklivsskildring så berättas det bland annat om personers yrken och kläder. En av Jakobs vänner är t ex biertappare. Ordet byxor existerar knappt i berättelsen, utan det talas om benkläder. När hörde du senast ordet tvetosla? Du har inte hört det alls? Tänkte väl det.

Som vanligt när jag läser så satt jag även nu med blyertspennan och markerade roliga meningar och sköna liknelser. Här är några exempel;

Hon var så mager och benig att hon skavde sitt eget skinnpå insidan och lämnade sängdynan kall efter sig.  (angående vännen Krakows fru.)

En vacker hustru lockar tjuvar som ljuset fjärilar men en  fågelskrämma vaktar sig själv. (Angående samma kvinna.)

Det blir ingen rök utan eld men kvävd eld ger mesta röken.

Två ting ska va skeva på en hästkarl och det är benen.

Barnens ögon är klarast, deras öron hör lytt och av deras mun får man veta bygdens tro.


Anledningarna varför jag gillade den här boken är att berättelsen utspelar sig i en liten ort för snart hundra år sedan. Det är intressant att få inblick i hur samhället då såg ut till vardags för folk. Jag gillar också språket mycket. Boken är den första jag läser av Fritiof Nilsson Piraten – men absolut inte den sista. Vänner emellan är redan beställd från Adlibris.

2 kommentarer:

  1. Intressant inlagg. Har hort mycket om Fritiof Nilsson Piraten men inte last nagot. Nu blev jag nyfiken igen!

    SvaraRadera