tisdag 10 januari 2012

Bokpaket

Igår fick jag mitt bokpaket, det första för i år. I och med detta sagt så kommer jag att tänka på när jag var liten och pappa fick bokpaket från Bra Böcker. Ett band av det gröna lexikonet i varje paket och några andra böcker. De där lexikondelarna har alltid varit roliga att titta i, de där andra böckerna begrep jag mig inte på. Om jag har förstått det rätt så valde bokförlaget ut "månadens böcker" som skickades med paketen. Var det någon bok man inte ville ha så kunde man skicka tillbaks den. Det tror jag inte pappa gjorde, utan han läste böckerna även om han inte hade hört talas om författaren, eller även om boken inte var bra.
     En tanke slog mig – finns såna här bokklubbar ens kvar? Visst ser jag i reklamen som emellanåt dimper ner att man kan köpa böcker från bokklubbar. Fast ja, funkar det fortfarande på detta sätt?

Nu var det ju inte ett sånt här bokpaket som kom till mig igår – utan ett från Adlibris där jag har valt och beställt böckerna efter eget bevåg.
     En fråga man kan ställa sig är varför jag beställer nya böcker när jag har sisådär 70 olästa böcker på hyllan sedan tidigare. På rak arm så kan jag komma på tre anledningar. De flesta av mina olästa böcker är lite "tyngre" saker i form av biografier, historiska berättelser och så kallade klassiker – och då är det trevligt med lite mer lättsmälta böcker där man kan plöja 50-100 sidor om dagen och bara njuta. Anledning nummer två är att böcker har blivit billigare de senaste åren, pocketböcker är nästan löjligt billigt om man köper dem via nätet. Den sista anledningen varför jag köper fler böcker är helt enkelt att det är förbaskat roligt med böcker!

I gårdagens bokpaket fanns det sex stycken böcker. Först och främst har jag under hösten bevakat när Ann Rosmans tredje bok, "Porto Francos väktare", (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174750011) skall komma ut i pocket. Nu högg jag den direkt när den släpptes. Jag tycker hennes deckare i Marstrandsmiljö är fantastiskt bra! Förutom att de är just bra deckare så syr berättelserna ihop det historiska med det moderna och man lär sig också mycket om Marstrands historia. En ytterligare anledning till att jag gillar dessa böcker är förmodligen att jag är född och uppvuxen i Kungälv, inte långt från Marstrand.

Bok nummer två är Arnaldur Indriðasons "Frostnätter". (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113027352) För några år sedan läste jag "Glasbruket" av denne isländske deckarförfattare och tyckte den boken var bra. I julklapp fick jag nu hans bok "Mörka strömmar" och fick blodad tand. Måste ha mer isländsk deckardos.






Okunnig som jag är så slog det mig bara för några veckor sedan att vår förre justitieminister Thomas Bodström även har skrivit deckare. Jag slog helt enkelt till med hans "Rymmaren". (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=911302258X)  Det skall bli spännande att se hur den är.







Nu var det slut på deckarna i bokpaketet. Det brutala folkmordet i Rwanda 1994 och händelserna däromkring tycker jag är något som världen inte får glömma bort. Generellt tycker jag det har varit svårt att få tag i bra böcker om samhället och historien i Afrika som är skrivet på svenska. Sedan en tid har det dykt upp mer. För en tid sedan läste jag min första bok om Rwandakonflikten, Philip Gourevitchs bok med det inte helt smidiga namnet "Vi vill upplysa er om att vi kommer att dödas i morgon tillsammans med våra familjer". Den boken var bra, men kändes ändå som att det skulle kunna finnas så mycket mer. Nu tänker jag prova Linda Melverns "Att förråda ett folk". (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173249246)



Jag höll mig i Afrika även när jag valde nästa bok, Lubna Ahmad al-Husseins "40 piskrapp för ett par byxor". (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186480200) Detta är en bok som handlar om 15 kvinnor som greps på en restaurang i Sudan 2009. Deras brott var att de bar byxor. Det kan hända att jag inte hade valt att köpa denna boken om det inte var så att denna händelse slogs upp ganska stort runt om i världen och dessutom bara några månader innan jag själv hade förmånen att åka till Sudan i mitt jobb.






Den sista boken heter "Hela världen på plats: Konsulaten i Göteborg" av Lars O. Carlsson & Ulf Andersson. (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185597228) Det låter kanske lite snustorrt med en bok om konsulat och konsuler men den lovar bl.a. "Spännande fakta varvas med roliga anekdoter om exempelvis Karin Boyes farfar, som var Preussens konsul, […] om konsul Jonas Alströmer, som introducerade potatisen i Sverige och hur en av Frankrikes första konsuler i Göteborg, J. A. Fournier, aktivt bidrog till att Bernadotte valdes till svensk tronföljare." Det där med ambassader, konsulat och diplomati har jag varit intresserad av länge. Under mina universitetsstudier gjorde jag praktik på det svenska sektionskontoret i Makedonien innan det blev ambassad och jag skrev senare min magisteruppsats om inrättandet av den svenska ambassaden i Makedonien – så, inte konstigt att jag vill ha även denna bok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar