lördag 24 november 2012

En dag, två människor, tjugo år, en bok.


Författare: David Nicholls
Titel: En dag
Originaltitel: One Day
Sidor: 429
Förlag: Printz Publishing
Först utgiven: 2009 (2010 på svenska)
Cirkapris: 198 kr inbunden (Adlibris) / 47 kr pocket (Adlibris)
 
David Nicholls, som bland annat har skrivit tv-serien Kalla fötter (Coold feet), har sedan tidigare kommit med två romaner; På vinst och förlust (Starter for Ten) och Mitt livs roll (The Understudy).
En dag (One Day) har blivit en riktig storsäljare och har även har filmatiserats. Boken beskrivs ofta som en feelgood-roman. Handlingen presenteras på följande sätt:
Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig.
15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Dagen efter måste de gå skilda vägar. Men var kommer de vara den 15 juli året därpå? Och alla år som följer?
Det är inte svårt att gissa sig till hur den här historien kommer att sluta. Lite förvånad blev jag ändå att slutet inte var helt som jag hade tänkt mig det. Att boken beskrivs som en feelgood-roman tycker jag stämmer till stor del, även om det finns en hel del mörka partier i storyn. Det är intressant att följa personerna och samhället genom åren. Den ena kommer från överklassen och glider genom livet, den andra får hanka sig fram. Någonstans på vägen förändras detta för de båda. Några avsnitt i boken tycker jag är sega och ointressanta. Det kan ibland bli lite för mycket detaljer och utsvävningar om teateruppsättningar och programledarjobb.
 
Boken kan bland annat köpas på Adlibris (inbunden / pocket) och på Bokus (inbunden / pocket).
David Nicholls hemsida finns här.
 

3 kommentarer:

  1. Som stor fan av serien "Cold Feet" måste jag bara läsa den. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag alskade "Cold feet"! Bra tips!!!

    SvaraRadera
  3. Ojdå, jag som trodde att jag nästan var sist att läsa denna boken.. :)

    SvaraRadera