söndag 17 februari 2013

Kvinna i grönt av Arnaldur Indriðason



Författare: Arnaldur Indriðason
Titel: Kvinna i grönt
Serie: Erlendur Sveinsson 2
Originaltitel: Grafarþögn
Sidor: 264
Förlag: Norstedts Pocket
Utgiven: 2005
Första utgåva på originalspråk: 2001
ISBN10: 9172636122
ISBN13: 9789172636125

Ett nytt villaområde håller på att byggas i utkanten av Reykjavik. Traktens barn leker i området och en av grabbarna hittar ett ben. Det visar sig att benet är från en människa men också flera decennier gammalt. Polisen Erlendur Sveinsson och hans medarbetare försöker hitta information om eventuella brott som har begåtts i området tidigare. Ärendet är svårarbetat då man måste leta långt tillbaks i tiden. Tillslut lyckas man få upp spåret åt två håll. Läsaren får också följa berättelser från dåtiden. Vem är det som ligger begravd, varför har personen bragts om livet och vem är mördaren?
Även om läsaren kan gissa sig till hur det hela ligger till så blir berättelsen något spretig och rörig då det blandas in en ytterligare familj i historien. Läsaren får också följa Erlendurs privatliv och vad som rör sig runt honom.
Boken är, trots en viss röra, mycket bra. Det är tredje boken jag har läst av den isländske författaren Arnaldur Indriðason och jag vet att det kommer bli fler. 

Några länkar:
Om boken på Adlibris och Bokus (för närvarande finns boken bara till försäljning i pocket).

Mitt blogginlägg om Arnaldur Indriðasons ”Frostnätter”.



2 kommentarer:

  1. Jag har också läst en bok av denne författare, visserligen är det rätt länge sen, men jag vill minnas att jag tyckte den var helt ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är absolut helt okej. Jag har en oläst liggandes här. Det blir nog relativt snart att jag läser även den.

      Radera