fredag 14 juni 2013

Four Roses Small Batch


Idag blir det en minitest av Four Roses Small Batch. Eller idag förresten – jag har smuttat mig ner till halva flaskan under flera månaders tid. Jag har alltså fått flera chanser att prova denna dryck.  

Någon gång förra året hörde jag av en vän att han hade Four Roses som en av sina favoritwhiskeys. Jag trodde han skämtade eftersom jag associerade märket med billig whiskey tillsammans med Jack Daniel’s. Hursomhelst hade jag ändå noterat att Four Roses hade släppt en variant som hette Small Batch. Varför inte testa? 299 spänn, en riktigt snygg flaska och en nyfikenhet på det där med bourbon. Det var bara att slå till liksom.
 
Första gången jag provade denna bourbon fick jag en trevlig aha-upplevelse, inte i klass med när jag provade Laphroaig första gången men ändå en minnesvärd stund. Four Roses Small Batch har seglat upp som en av mina favoritwhiskeys.
 

Producent: Four Roses
Variant: Small Batch
Typ: Whiskey / Bourbon
Alkoholhalt: 45 %
Ursprung: USA / Kentucky
Råvaror: Kornmalt, majs och råg.
Lagring: Nya fat av amerikansk vitek.
Pris på Systembolaget: 299 kr för 700 ml.
Systembolagets varunummer: 439 (finns i det normala sortimentet)

Om jag ska försöka mig på en beskrivning så tycker jag att utseendet är ljust gyllengult. Doften är ganska mild men ändå lite stickande i näsan. Jag tycker jag känner lite doft av citrus och honung. Även i smaken känner jag citrus och något lent som skulle kunna vara honung. Dessa smaker växer efterhand, vilket därmed gör att eftersmaken blir ganska lång.  

Tittar man på vad Systembolaget tycker så anser de att färgen är ljust guldbrun. De anser att doften är nyanserad, fruktig med fatkaraktär, och att det finns inslag av rostade valnötter, nougat, aprikos, mynta och ljus sirap. Om smaken säger man ungefär som om doften, att den är nyanserad, fruktig med fatkaraktär, och har inslag av rostade valnötter, aprikos, lakritsfudge och vanilj.  

Både flaska och etikett är riktigt snygga tycker jag. Smaken är riktigt, riktigt bra. Detta är en bourbon jag alltid vill ha i mitt barskåp.
 

2 kommentarer:

  1. Som jag har sagt tidigare,att ge mig whiskey är lite som att kasta pärlor till svin, men jag "håller på att träna", så det kan ju hända att jag en dag kommer att tycka det är en njutbar dryck (även när jag inte använder den i medicinskt syfte ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen måste man ju inte kunna dricka allt. Fast visst är det praktiskt, i alla fall som svensk, att kunna dricka kaffe. Det ställer till det lite ibland för folk som inte gör det. Jag funderar lite på vilka drycker som man har fördel av att kunna dricka för att vara med i det sociala spelet. Kanske skiljer det åt vilken nationalitet man har, eller ålder, kön... Som man anses det nog ofta vara en fördel om man kan dricka whisky, medan en kvinna inte har samma "krav" på sig. Kanske är det annorlunda eller omvänt med andra drycker.
      Hmm.. om detta skulle man ju kunna återkomma i ett filosoferande blogginlägg någon dag...

      Radera