söndag 30 juni 2013

En bohuslänning i exil

Café Slusswakten i Karlstad, ett av mina favoritställen om somrarna.

Nu i dagarna är det hela 6 år sedan jag flyttade till Värmland. Det är inget jag ångrar och jag har inga planer på att flytta härifrån. Hur mycket jag har förändrat mig under den här tiden är svårt att svara på. Jag har hört av folk här i Värmland att de kan avgöra om jag pratar i telefon med någon från mina hemtrakter. Det borde ju betyda att jag har ändrat något på min dialekt och då ändrar tillbaks när jag pratar i telefon. Än så länge så förstår familj och vänner i Kungälvstrakten vad jag säger till dem i alla fall.

Jag har inte flyttat så många gånger i livet, men är ändå lite fascinerad av slumpen att jag alltid har bott i städer som börjar på K eller S: Kungälv, Surte, Skopje, Säffle och Karlstad. Hur blev det så?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar