fredag 24 februari 2012

Bokrea

Häromdagen började årets bokrea. Jag tycker jag hör flera som säger att rean var bättre förr om åren. Kanske håller jag med fast jag egentligen är lite osäker på vad det faktiskt var som var bättre tidigare. Min teori är nog ändå att det nu går att få tag i böcker billigare (under hela året) än det gick förr, dels för att bokmomsen sänktes rejält för ungefär tio år sedan, dels för att internetbokhandlarna har kommit med sitt enorma utbud och bra priser. Pocketböcker är ju nästan löjligt billiga nu, det känns nästan lite respektlöst inför författaren att man betalar 39 spänn för något de har slitit med i månader.

Bokrean premiärdagen kl 07:56

De årliga bokreorna började under 1920-talet och kom sig av att bokförlagen ville sälja ut sina restupplagor. Under 1930-talet enades förlagen om gemensamt startdatum för rean och reglerna runt rean bestäms nu av Svenska Bokhandlareföreningen (SBF). Trots detta har det orsakat en del konflikter, t.ex.: 
  • 2009 bestämdes att böcker inte fick förbeställas inför rean. Denna regel togs bort året efter eftersom internethandlarna ansåg sig missgynnade.
  • Inför rean 2010 aviserade ICA att man skulle börja bokrean på kvällen dagen innan den vanliga rean – men bara för utvalda kunder. ICA fick backa om detta då det kom massiv kritik från andra bokhandlare.
Det stora mysteriet med bokreorna som jag har funderat över de senaste åren är – varför börjar rean alltid några dagar innan löning? Nära tillhands är väl att de vill sprida ut försäljningen över fler dagar för att inte ha för högt tryck i början. Men hallå – alla bokförlag och bokhandlare vill väl ändå tjäna så mycket pengar som möjligt!? Om någon vet om det finns någon annan anledning till startdatum innan lön så hör gärna av er.

Inför årets rea hade jag endast spanat in en bok jag ville köpa. I vanlig ordning kom jag så klart hem med fler böcker, närmare bestämt med åtta stycken:
  • Kalabaliken i Bender av Peter From  
  • Ärans vinter: Finska vinterkriget 1939-40 av Claes-Göran Isacson
  • Underbara dagar framför oss: En biografi över Olof Palme av Henrik Berggren     
  • Brobyggarna av Jan Guillou 
  • Tito: Folkets diktator av Björn Kumm      
  • De ska ju ändå dö: tio år i svensk underrättelsetjänst av Gunnar Ekberg                  
  • Stalins barn: Tre generationer av kärlek och krig av Owen Matthews 
  • Världens whisky av Charles Maclean        

Årets bokreaskörd

Jag fick ett påpekande att jag hade köpt många politiska böcker. Märkligt, detta hade inte slagit mig alls. Att det var mycket historia tänkte jag dock på.

Nu är ju bara frågan om man skall börja läsa någon av dessa böcker, Dostojevskijtriologin som jag köpte på bokrean 2003 eller någon av de andra 75 olästa böckerna som står i bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar