tisdag 14 februari 2012

Udda ställen jag har varit på

Några av ställena jag har varit på kan nog betraktas som lite udda, av olika anledningar.  Egentligen är det väl lite märkligt att kalla platser för udda. Alla ställen finns ju på samma sätt som de som inte betraktas som udda. En stad är en stad om det så är Borås eller Bender, en ö är en ö om det så är Koster eller Kapingamarangi (jag hade velat skriva Kurrekurreduttön här fast denna Pippi Långstrump-ö heter ju något annat i verkligheten, om den nu finns).

Jag har många gånger fått höra att jag åker till såna konsiga ställen. Då brukar jag tänka att det är perfekt att massa svenskar åker på charter till Kanarieöarna eller tar flyget till Thailand, då behöver jag inte trängas med dem på stranden i Ukraina eller när jag knallar runt på marknaden i Omdurman. Jodå, jag åker till både ”vanliga” ställen och med charter – också.

Hur definierar man ett udda ställe? Det finns säkert mängder av åsikter för vad som är udda. Mina egna kriterier är inte direkt glasklara heller. Ett udda ställe tycker jag kan vara där dit det inte går att åka charter eller dit folk vallfärdar på annat sätt. Det kan också vara något svårtillgängligt ställe eller ett ställe dit man inte bör åka. Ett udda ställe behöver inte ligga på andra sidan jorden, det kan lika gärna finnas här i Sverige. 

Jag tänker mig att berätta om några av ”mina” udda ställen här framöver…

Bilden är från Omdurman i Sudan

2 kommentarer:

  1. Ah jag ser med spanning fram emot dina berattelser fran udda stallen! Jag ar ocksa barnsligt fortjust i udda stallen, stallen som inte alla manniskor aker till, som inte har en egen Lonely Planet (inget ont om LP). Jag ser att du varit i Sudan, sa intressant! Jag har besokt Juba, det ar annorlunda. Kabul och Mazar-e-Sharif finns pa samma lista. Udda ar som du sager, lite svardefinierat, jag tycker du far till en bra forklaring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, och vad roligt att se att det finns fler som har förkärlek för det udda. Bra definierat med Lonely Planet.. Ja, Sudan var jag i några veckor på hösten 2009 - "bara" Khartoum och Omdurman dock. Det kommer något om detta framöver. Juba låter verkligen intressant - dit skulle jag vilja åka, speciellt nu efter att det blev huvudstad i Sydsudan. Du får gärna berätta någon gång vad du gjorde i Juba och Afghanistan...

      Radera