söndag 15 december 2013

Mrs Angels tårtbageri


En riktigt onödig bok

 

Författare: Gaile Parkin
Titel: Mrs Angels tårtbageri
 
 
Originaltitel: Baking Cakes in Kigali
 
Förlag: Libris förlag
Utgiven 2009 ( 2011 på svenska)
 
Adlibris: Inbunden/Pocket
Bokus: Inbunden /Pocket

 

”Eeh” måste vara ett väldigt vanligt ord i Rwanda! Det är visserligen bra när böcker blir autentiska men det blir i detta fall oerhört jobbigt att se detta lilla ord i 90 % av alla dialogmeningar.

Det verkar som att boken är tänkt som någon typ av feelgood-roman trots att den utspelar sig i Rwanda några år efter folkmordet i landet. Även om det finns (väldigt få) uns av feelgood-känslor i boken så kan jag sammanfatta läsningen med att boken inte gav mig någonting, varken under läsningen eller efteråt.

Varför valde jag ens att köpa och läsa denna boken? Ja, dels var det nog utseendet som faktiskt har feelgood-karaktär. Men störst anledningen var att romanen utspelar sig i Rwanda, vilket jag tycker verkar vara ett intressant land såhär nästan 20 år efter folkmordet och striderna. Dessutom har jag en vän, tillika fd kollega, som bor i landet sedan några år.

När man skall läsa en bok om Rwanda så kommer åtminstone jag att tänka på två ”stora” ämnen som kan dyka upp, folkmordet och aids. Utifrån min synvikel så kan detta bäst beröras genom att gå in på djupet i ämnena eller i stort sätt bara nämna dem för att de ska tas in som något självklart som finns där i bakgrunden. I denna roman blir det ett mellanting – både folkmordet och aids får en del uppmärksamhet men det är för lite för att man ska kunna få en djupare bild och det är för mycket om man bara vill läsa boken för ren nöjesläsning.

Boken kretsar runt Mrs Angel som bakar tårtor på beställning åt folk, och det handlar också om folket som beställer hennes tårtor. Punkt. Det blir varken mer spännande eller roligt än så.

 

Förlaget och Petra Boner och Niklas Lindblad, som står för omslagsbild respektive omslag – borde nästan få något typ av pris för sin formidabla generalmiss att inte sätta ut författarens namn på bokens framsida!. Undra om de kan vänta sig en stämning tro.

6 kommentarer:

  1. Framsidan ser onekligen intressant ut sa jag forstar om du fastnade for den! Da kan jag alltsa glatt hoppa over denna bok!
    Vilket vackert inlagg du skrev om din mamma. Jag ar overtygad om att hon sitter dar uppe och vakar over dig och har gett dig den styrka du behovde for att aterhamta dig efter sjukdomarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar om mitt inlägg om mamma!

      Radera
  2. Vad trist det är när man kommer över en bok som man inte alls tycker om! Och just den här tror jag inte att jag tänker prova.

    SvaraRadera
  3. Intressant blogg måste jag säga. Mycket bra skrivit!

    SvaraRadera