lördag 28 december 2013

Natalis post ictus

Första julen efter stroken

Stroke

”Natalis post ictus” är min egen hemmasnickrade översättning till latin av ”jul efter stroke”. Men varför babbla latin som jag inte kan? Kanske har jag blivit lite påverkad av 5 månader på sjukhus.

Jag har tidigare här i bloggen skrivit om min stroke men jag kan sammanfatta det lite här.

Den 11:e augusti drabbades jag av massiv stroke och var mycket nära att lämna detta liv. I början efter stroken var jag som ett kolli i sängen, låg med blöjor och kunde inte röra mig. Det konstaterades snart att stroken hade gjort mig svag på vänstersidan. Kunde inte röra ben/fot och arm/hand samt hade lite bortfall i synfältet. Med snabb och bra insats av sjukgymnast och arbetsterapeut kom jag efter några veckor upp i rullstol. Jag såg rullstol som en kommande framtid för mig, och tyckte det kändes dystert även om jag var nöjd att vara vid liv. Sedan har vägen varit lång och krokig men gått framåt. Jag kunde börja gå med olika hjälpmedel. Exakt på dagen tre veckor före julafton fick jag komma hem från sjukhuset. En vecka senare började jag träna på Dagrehab och det är där jag är nu i utvecklingen.


Jul

Några dagar innan jul slog det mig att det lika gärna hade kunnat bli så att jag hade behövt fira jul och nyår i sjuksängen. Att vara hemma var den bästa julklappen jag kunde ge mig själv och min sambo. Även om jag ibland åker färdtjänst och tillochmed buss så är det inte lätt att knalla runt på stan med käpp och ett ben som inte riktigt vill vara med. Således var det glest med julklappar under granen i år – ja, det blev inte ens nån gran. Min sambo och jag hade ändå kommit fram till att det viktigaste var att vi firar julen tillsammans och äter gott.

Under jul blev det besök av diverse föräldrar, syskon och hund. Mycket trevligt! Jag hade räknat med att jag förmodligen skulle bli tvungen att lägga mig och vila en hel del, pga hjärntröttheten. Detta blev aktuellt vid nåra tillfälle – men inte under måltider och julklappsutdelning. Första julen efter stroken gick väldigt bra på det stora hela.


Multikultimat

Julmat med influenser
 från både här och där.
Äggost - specialitet från Bohuslän -
ett måste på jul!
Både sambon och jag är ”ursvenskar” – men ändå är det intressant att se hur julens matbord är influerat från olika landskap och länder. För vår del kommer matbordets influenser från Värmland, Bohuslän, Norge, Finland, Åland, Karelen, Ryssland, Sachsen och säkerligen en gnutta från Polen. I vissa fall kan det vara svårt att peka ut exakt var den och den rätten kommer ifrån. Anföräldrar har flyttat, tagit med sig recept och säkert gjort om en hel del. Rätterna har nog förändrats en hel del från ursprung tills de serveras på vårt julbord.

Jag kan/orkar inte göra  så mycket i köket numer i och med mina funktionsnedsättningar . Därför var det lite extra roligt att i år faktiskt kunna bistå med mina huvudsakliga julmatsrätter. Dessa är potatissallad från tyska Sachsen (även om potatis-skalandet och –delandet delegerades till den äldre generationen), surkålen och äggosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar