lördag 1 september 2012

Mats Ahlstedt – Violinisten


 
Violinisten är den andra fristående delen av hittills sex deckare om poliserna Sören Högström och Fatima Wallinder. Boken beskrivs så här:

En liten flicka på Marstrand försvinner och länskriminalen i Göteborg sätter in alla resurser för att söka efter henne. Spaningarna leds av Fatima Wallinder, en ung kriminalinspektör med rötterna i Somalia. Hon har inte bara kollegornas fördomar att kämpa emot. När flickan hittas mördad ställs hon inför sitt mest komplicerade fall hittills.
Samtidigt återvänder den världsberömda violinisten Beatrice Larsdotter till sitt hem i Göteborg för att vila ut efter en krävande utlandsturné. Men det blir inte som hon har tänkt sig. Någon förföljer henne. Långsamt förvandlas hennes liv till en mardröm.
Polisen utreder nu parallellt två fall av grov brottslighet, vilka visar sig ha lika oväntade som dramatiska beröringspunkter.

Jag läste boken i augusti 2011. Efteråt skrev jag en kort recension på Adlibris sida om boken:
Andra delen i den fristående serien med poliserna Fatima och Sören. Spännande historier som sys samman till en. Karaktärerna har slipats något från första boken och det börjar kännas som att de är lite mer bekanta, inte bara namn i boken. Det är lagom mycket detaljer i historien. Jag saknar ändå en lite knorr på slutet om gärningsmannens egentliga anledning till brotten.

När jag nu skriver detta så har jag läst de fem första böckerna i serien. Mats Ahlstedt tar ett rejält kliv uppåt från den tredje boken, Den röda damcykeln. Jag rekommenderar ändå att man läser de två första böckerna, Dödsängeln och Violinisten, för att på ett bra sätt hänga med i sidohistorierna.

Några länkar om boken:
Adlibris
Bokus
Mats Ahlstedts hemsida



 

4 kommentarer:

  1. Tack for bra boktips! Ibland far jag san langtan att lasa svenska bocker, pa svenska! Nu blir det ett besok pa Adlibris for att klicka hem nagra godbitar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att kunna tipsa. Men som sagt, det är först vid tredje boken i serien som det börjar bli riktigt bra enligt mig.

      Radera
  2. Eftersom jag tyckte om boken av honom som jag läste, kanske jag får testa de här också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen. Framförallt "Mordet på Ragnhildsholmen" och "Dömd för livet" är riktigt bra.
      Har du läst Ann Rosmans böcker förresten?

      Radera