fredag 28 september 2012

Kvotuttagning Sudan del 6

Kamelmarknad i öknen och kryssning på Nilen
Vy från Vita Nilen

De flesta av oss inledde lördagen med några timmar vid poolen. Vid halvtvåtiden blev vi upphämtade av vår guide. Det märkliga med denne man verkar vara att han inte bryr sig helt och hållet om vad kunderna vill se, utan han gör sina egna utsvävningar utan att först fråga. Vi stannade vid ett ställe där de sålde souvenirer längs vägen. Inget fel i det, och sakerna var ganska fina – men det verkade som vår käre guide hade kontakter med dessa handlare, och vi hade inte alls frågat efter något souvenirställe.

Gatuliv i Omdurman
På väg till bussen
Omdurman

Vi åkte i alla fall vidare, såg var Vita och Blå Nilen rinner ihop till Nilen, for över Vita Nilen till Omdurman och vidare till utkanterna där. Vi fortsatte längre och längre ut i förstäderna, som här var detsamma som hus byggda av lera och halm. Där i lerhusen i Omdurmans utkant lär bortåt en miljon flyktingar från Darfurregionen bo.

Lerhus i Omdurman (notera parabolen)

På väg till boskapsmarknaden
Vattentransport
Omdurman

Vi hade önskat att komma till kamelmarknaden och det var dit vi var på väg. Tillslut tog lerhusen slut och allt vi såg var sand. Märkligt hur en stad bara tar slut och öknen tar vid. Vi hade fått höra att det kanske inte var någon kamelmarknad eftersom det är ramadan. Detta visade sig stämma delvis. Det var marknad, men i en mycket mindre skala än vanligt. Vi fick i alla fall sett några kameler och vi fick även pratat lite med en kamelhandlare via vår guide som tolkade.

Från kamelmarknaden
Jag och en kamel

Tillbaks inåt Khartoum och över till Tuti Island som ligger mitt i sammanflödet mellan Vita och Blå Nilen. Där hyrde vi in oss på en liten båt och lät oss kryssa lite hit och dit på floden under en timme. Vi ville åkt runt Tuti Island, men det gick tydligen inte – säkerhetstjänsten kom i en båt, körde förbi oss men yttrade några ord som enligt de som körde båten betydde att vi inte fick åka runt ön. Fick i alla fall sett en del fåglar och andra intressanta vyer från floden. Vissa av de andra verkade tycka att båtturen mest var enformig, men jag tyckte det var ett skönt och lugnt avbräck i tillvaron.

Foto taget från båten på Blå Nilen

Blå Nilen
Fixa motorn lite..

På Blå Nilen
Lyxhotellet Burj Al-Fatih, även kallat "Kadaffis ägg"
Från båten
Även fåglar kan vara magra...
Blå Nilen och Khartoum i solnedgången

Framåt kvällen åkte vi till en etiopisk restaurang. Maten var inte alls någon höjdare, fast de andra gillade den tydligen. Det är väl inte ofta jag drar mig för att äta saker men nu var det så för en gångs skull. Vi beställde nån mix av något slag... In kom då olika rätter som man skulle lägga på ett stort bröd och bryta av. Eller bryta förresten, brödet var ju platt och mjukt. Just detta bröd är tydligen typiskt för etiopisk mat. För min del tyckte jag konsistensen och smaken påminde om sur disktrasa, även om jag nu inte har smakat sådan. De andra verkade lite förvånade att det var jag för en gångs skulle som inte åt. Det var i alla fall väldigt gott kaffe efteråt, som serverades tillsammans med popcorn! En mycket bra kombination.  Vi tog också och rökte lite vattenpipa, sisha.

Eritreansk alkoholfri öl på etiopisk restaurang i Sudan
Det ser godare ut än det var
Kaffe och popcorn

Efter restaurangen åkte vi till en lokal nattmarknad, eller tittade i alla fall in i två affärer. Medan vi var inne i affären hade någon lyckats ta sig in i bilen och snott en väska av K. Inget värdefullt försvann men ändå retsamt med själva väskan och en guidebok som låg däri. Några av oss avrundade dagen på vår hotellterrass med kaffe.

Nattmarknad i Khartoum

Dagen efter, söndagen, blev det en riktigt slö dag. Jag kom ut och la mig vid poolen vid 11 och stannade till 17. Hade bränt mig en gnutta på överarmarna sedan tidigare och pannan var ganska röd. Fortsatte med solskyddsfaktor 50 på vissa delar av kroppen därför. Väl uppe på hotellrummet på eftermiddagen såg jag att jag hade fått ganska mycket färg. Ändå var jag inte i direkt solljus utom när jag var i poolen.
Det verkade vara en sån där dag idag när de flesta i gänget ville dra sig undan och vara för sig själva. Inte konstigt med tanke på att vi har haft det så intensivt och arbetat och umgåtts så tätt i över en vecka nu.