lördag 16 juni 2012

Karlstad Stadslopp

Detta blogginlägg blir inte nedsmetat med en gyttjig röra av rappakalja i vanlig ordning - utan för en gångs skull blir det mer fokus på bilder.

Idag gick den 33:e upplagan av Karlstad Stadslopp (jo, jag hävdar bestämt att det borde heta Karlstads stadslopp men heter det på ett sätt så är det ju så och jag får säkerligen någon svensklärare emot mig för det grammatiska. Erkänner dock att det inte är lika språkvulgärt som när det man i folkmun benämner "Vårruset" särskrivs officiellt till "Vår ruset". Så, nu fick jag sagt det också). Loppet är en mil och går genom centrala stan. Inte för att jag är någon sportfanatiker eller ens särskilt sportintresserad så är det ändå kul när det händer nåt. Alltså tog jag med min kamera till Inre hamn (där löparna hade sprungit drygt 2 km) och plåtade lite. Av de 271 knäppta bilderna har jag valt ut några att visa i en serie här. Alla bilderna som kommer här är således tagna av mig. Tryck på bilderna för större och klarare version.

Är det någon som ser sig själv och inte vill vara med på bild så får ni hojta till.


Först kom Urige Buta (nr 9) från den norska klubben Haugesund IL. Han vann dagens lopp på tiden 29:33.6. I bilden syns här också nr 13 Gishe Abdi Wako från Örgryte IS som senare kom trea i loppet. 



Först bland damerna blev nr 6 Tone Hjalmarsen som sprang loppet på tiden 34:09.2.



Frågan är om vissa hade hunnit bli trötta eller om det är bara är kameran som har råkat fånga dessa grimaser under den 1/1250 sek som bilden är tagen i.



Som sagt, stilarna är många och det är bland annat det som gör det hela roligt att titta på.



Som okunnig betraktare funderar jag över vissa saker. Hur det gick rent resultatmässigt går såklart att titta i resultatlistorna - men tankarna går mer åt vad är det som får personerna att vara med i loppet, vad har de för mål, varför har de just såna kläder på sig... osv.



Det lär ha varit över 4.400 startande i dagens lopp.



Vissa vill sticka ut litegrann...



...en del lite mer...



...och en del ännu mer.



Som sagt.



Ibland är kommentarer överflödiga...



...ibland undrar man helt enkelt om det inte blir väldigt varmt.



Vissa kör sitt eget race...



...vissa gör det tillsammans...



...på olika sätt.



Här kommer Emma och Malin. Hur gick det för dem?



...och hur gick det för Ingela?



Vilka ser vi nästa år?

6 kommentarer:

  1. En del sköningar som fastnade på dina bilder :-)

    SvaraRadera
  2. Många härliga bilder här!! (Jättetrevlig blogg du har!)

    SvaraRadera
  3. Vilka harliga bilder! Ser ut som en riktig folkfest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia! Det är kul att passa på att fotografera när det händer nåt. Detta är också ett bra sätt att faktiskt plåta människor - något jag ofta är feg att göra.

      Radera