torsdag 7 juni 2012

Udda ställen jag har varit på: Flerohopp


När jag är ute och reser, eller sitter hemma och reser i fantasin, så brukar jag granska kartor ganska ordentligt. Jag har fastnat och drömt mig bort många gånger i världen bara genom att titta i kartböcker.



Under tidigt 2000-tal var jag i Småland flera gånger av olika anledningar, mestadels för att bara åka runt i det fina landskapet och titta på glasbruken. I samband med dessa utflykter så såg jag ett litet samhälle i kartboken som heter Flerohopp. (Jag hade velat skriva håla här egentligen – men jag vill inte riskera att någon tar det för något negativt.) Jag tyckte det var ett märkligt och lustigt namn. Dessutom tycker jag det är lite fascinerande med orter som ligger lite utanför de vanliga vallfartsvägarna. De första gångerna jag var i krokarna så blev det ändå inte tillfälle att besöka orten. Jag kunde inte riktigt motivera för mitt resesällskap att vi skulle åka till ett ställe bara för att det hade ett roligt namn. Stället ligger mellan Orrefors och Nybro, fast säkert en mil in i skogen. Man skulle väl kunna säga att den enda anledningen att köra igenom samhället, om man inte gör det för att det har ett roligt namn, är om man av någon anledning vill åka mellan Orrefors och E22:an utan att passera Nybro eller Kalmar.

En vinterdag 2003 kom äntligen chansen att titta in i byn. Det var slingriga vägar genom skogen och minst en av mina tre passagerare blev åksjuk. Helt plötsligt dök en trevägskorsning upp utan förvarning. Det var snö, is och halt. Det var nära jag körde av vägen. Efter att ha rätat upp bilen och fortsatt förbi några hus så insåg vi att vi faktiskt redan hade passerat Flerohopp. Lite chockad över att nästan ha kört av vägen blev det liksom aldrig av att jag stannade. Dessutom verkade det inte precis finnas något att se där i byn. Så kom det sig att jag ändå har besökt detta lilla udda samhälle, om än väldigt hastigt.

Att det inte finns något att se i byn är nog inte riktigt sant och det finns säkert fler anledningar att göra ett stopp där. Det verkar finnas en hel del historia förknippat med stället. Först några år efter besöket i Flerohopp fick jag faktiskt reda på vad namnet på byn kommer ifrån. 1725 grundades ett järnbruk på platsen. Namnet på samhället är helt enkelt taget från bruket, som i sin tur har fått namnet genom förstavelserna i efternamnen på brukets tre grundare, det vill säga Georg Wilhem Fleetwood, Gustaf Fredrik Rothlieb och Caspar Didrik (eller David?) Hoppenstedt. Bruket var i drift till 1880. I Flerohopp har det, liksom i många andra småländska orter, funnits ett glasbruk. Detta var igång mellan 1892 och 1960.


Visa större karta

En bra länk om Flerohopps historia finns här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar