lördag 2 juni 2012

Om en bild - Kungälv 1968


Det dök upp ett vykort. Inte i brevlådan utan i gömmorna här hemma. Det har sparats under många år och kommer fram någon gång då och då när man rotar bland gamla saker. Som så många andra vykort från 60- och 70-talets Sverige så är det inte direkt vackert – fast det är roligt på flera sätt och det väcker många minnen, kanske speciellt för mig och min familj.



Vykortet visar centrala Kungälv. Det står inget årtal på kortet men jag kan ändå datera det till troligtvis 1968, möjligtvis 1969. Det finns förmodligen flera där ute som kan göra samma datering genom att titta på de tre Saabarna och polisbilen i bakgrunden, genom kläderna som folk har på sig eller genom detaljer på husen.
     Jag kan datera fotot på grund av paret med barnvagn längst fram på övergångsstället – det är nämligen min mor, far och syster. Min syster är född i maj ’67 och hon ser för stor ut för att detta skall vara hennes första sommar. Dessutom kör bilarna på höger sida och trafikomläggningen från vänster- till högertrafik skedde i september det året. Jag gissar på att syrran också är för liten för att detta skulle vara när hon är två år men jag garderar mig ändå med möjligheten.

Rondellen där på vykortet hade troligtvis några år på nacken redan när fotot togs. Då, liksom nu, låg rondellen i centrala Kungälv, även om man kanske kan säga att centrum har dragit sig en aning åt nordväst under senare år med tanke på bebyggelse av affärer, bostäder och serviceinrättningar med mera på och Vita Fläcken. Området vid rondellen heter Västra Tullen och av det förstår man att detta inte var centrum förr i tiden utan en punkt i stadens utkant.

En av anledningarna till att detta vykort har tagits över huvud taget är gissningsvis för att kommunhuset, som i Kungälv heter Nämndhuset, lär ha byggts 1968 och således är helt nytt på denna bild.
     Efter detta foto togs har huset byggts till, först åt vänster i början av 70-talet och sedan med en helt annorlunda huskropp framför byggnaden på bilden. Den tillbyggnaden som nu utgör entrén invigdes 1989.
     I bottenplan kan man se att det ligger en bank och några andra affärer eller liknande. De gröna bokstäverna i mitten skulle kunna vara Försäkringskassan. Under några år fanns sedan bland annat Apoteket i bottenplan.

Till vänster om nämndhuset och rakt fram i bilden går Ytterbyvägen och var tidigare huvudvägen till Ytterby några kilometer utanför Kungälv.
     Gatan till höger om nämndhuset heter Uddevallavägen och parken till höger i förgrunden heter Västra Parken. Det är traditionellt sett här som a-laget har hållit till, undantaget dock bänkarna närmast vägen som man ser här.
     Huset man ser till höger (bakom) nämndhuset finns inte mer. Det är ersatt med ett gult tegelhus som idag bland annat huserar ett servicekontor för Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Här ligger också Arbetsförmedlingen.

Vägen i förgrunden med den grå Saaben går till Fontin. Den gula skylten visar vägen till ABC-fabrikerna som låg en bit upp i backen. Här skedde tillverkning av sportartiklar och var en av Kungälvs största fabriker och arbetsgivare under många år.
     In-/utfarten från denna väg till rondellen har byggts om sedan bilden är tagen och finns nu några meter åt höger och ser lite annorlunda ut.

Som nämnts så är den lilla familjen som precis har korsat vägen mina föräldrar och min syster. Kvinnan med barnet som är i mitten av övergångsstället kan eventuellt möjligtvis kanske vara mamma och syster till en klasskamrat till mig. Den grå Saaben i förgrunden tror vi tillhör föräldrarna till en blivande kompis till min syster.  
     Vilka är de andra personerna på bilden? Det skulle vara roligt att veta vem kvinnan med hatten är. Vad är det hon har handlat och vart är hon på väg. Vilka är det som precis skall gå över vägen?

I parken ser man att folk sitter på bänkar. Modellen på bänkarna kan anas här på bilden – med gröna fötter, tre träplankor man satt på och två plankor som ryggstöd. Plankorna var gulmålade. När jag var liten så satt jag på en av dessa bänkar med min far vid ett tillfälle (alltså inte där som a-laget satt). Pappa tyckte det var roligt att sitta och titta på folk, något jag då inte förstod vitsen med. Jag lyckades istället köra in armbågen mellan de två plankorna i ryggstödet och kom inte loss. Pappa fick dra och greja under ett bra tag innan armen slutligen kom loss. Det var nära han fick gå iväg för att hämta hjälp.

Finns det någon annan som vill dela med sig av minnen från området man ser på bilden så är detta mer än välkommet. Detsamma om någon av personerna kan identifieras.

11 kommentarer:

  1. Vad fint med gammalt foto där Du kan identifiera bl.a Dina föräldrar, brukar själv kolla in gamla bilder på museum här i Norrköping, har tyvärr ännu inte hittat något där jag kan se någon jag känner men det kanske kommer.
    Tack för Dina kommentarer om Mostar, blir mer och mer inresserad av den här delen av världen och skulle gärna resa lite mer i dom delar Du besökt, finns så mycket intressant att se och läsa om!
    annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annette! Det är verkligen kul med gamla bilder där man känner igen sig eller känner igen de som är med. Inte så ofta man lyckas identifiera personer på vykort dock.
      Balkan är verkligen intressant. Jag blev egentligen intresserad av regionen på 90-talet när krigen rasade. När jag fick möjlighet att vara en längre tid i Makedonien (och då också besöka länderna runtomkring) så ökade intresset väldigt mycket. Det är spännande och otroligt vackra länder. Kolla gärna lite här i min blogg. Jag har skrivit lite sporadiskt om Balkan och jag planerar att skriva mer allteftersom.

      Radera
  2. Kul foto från mitt barndoms Kungälv :)
    Minns apoteket och banken i botten av nämndhuset, ABC-fabriken och de gamla husen med kiosken precis i början av Fontinvägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Ulrika. Visst har man härliga minnen från den där tiden i Kungälv..

      Trevlig blogg du har förresten - den skall jag kika mer på!

      Radera
    2. Kul att du uppskattar min bokblogg :)



      Har du Facebook rekommenderar jag denna gruppen.

      https://www.facebook.com/groups/304654576297126/

      "Ditt" vykort har dykt upp där och några fler människor har kunnat identifieras :)

      Radera
    3. Tusen tack för tipset på Facebookgruppen Ulrika! Jag har gått med där nu och ska börja botanisera. :)

      Radera
  3. Den gamla Kvinnan med den vita hatten hette Elsa Leek och var min Farmor. Hon bodde på Lärkgatan i Fontin fram tills det hon gick 1987.

    Jag är lite osäker på personerna i den vita saaben. Men det kan vara min familj. Min pappa Nils Leek körde bilen och Ulla-Britt Leek sitter isåfall bredvid, och då skall det vara jag i baksätet. Tyvärr lever inte min föräldrar längre men jag kommer ihåg vykortet och att det är min Farmor vet jag. Har för mig att pappa nämnde att det var vår bil, men där är jag osäker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt inlägg här Per. Det är himla roligt att höra fler historier om detta kort (och gamla Kungälv överhuvudtaget). Och roligt naturligtvis att fler personer är identifierade!

      Radera
  4. Hoppsan.... har oxå detta vykort i mina gömmor, som farsan sparat. När jag ser detta igen så hoppar jag högt, för att bakom dina föräldrar går nån som är väldigt lik min morsa, fast det där med kärran blir galet. Har 2 bröder men vi är för gamla, så detta är lurigt. Kanske ska du fråga farsan om det, han måste veta om hans bror med fru från Uddevalla var där då.....men det är nog bara likt.
    Hej förresten, hitta hit via Google, sökte på bilder/efternamn.........Peter var namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter ...kusin!
      Kul att du skrev om bilden här och att du har ett sånt kort som är bevarat.
      Någon hade lagt upp kortet i en Facebookgrupp som heter "Du vet att du kommer från Kungälv om..." för ett tag sedan. En person vid namn Anco Thorsson skriver "Hon i gul klänning med sulky,Det är min mamma Britt-Inger och bror Pär Wiik som sitter i".

      Hoppas allt är bra. Förresten - hörde av farsan häromdagen att han hade haft vägarna förbi Uddevalla och då passat på att besöka sin brors grav.

      Radera
  5. Några bilder på Gamla Rosenstams kiosk och gamla Volvo som låg mitt i centrum vore kul att se.

    SvaraRadera