fredag 22 juni 2012

Vem stiger av nästa gång?

Folk slutar...
På bara några veckor har två mycket duktiga, goa och trevliga kollegor valt att sluta på jobbet för att gå vidare till andra arbetsgivare. De är redan saknade och det har hunnit bli tomt efter dem. Slutat är kanske fel uttryck, de är än så länge tjänstlediga. Jag hoppas inte att de kommer tillbaks, inte för att jag inte vill jobba med dem igen utan så klart för att jag hoppas att det skall gå bra för dem på deras nya arbeten. Om de ändå väljer att komma tillbaks om några månader, eller senare, så vet jag ändå att det kommer bli ett nöje att arbeta med dem igen. 

...folk börjar...
Det finns andra som har slutat hos oss tidigare av olika anledningar, även de var duktiga och trevliga. Det är intressant vad som händer i arbetsgruppen när folk försvinner. Till saken hör ju också att personerna som försvinner vanligtvis ersätts av andra. Kanske är anledningen till att jag filosoferar runt detta för att jag en gång i tiden läste socialpsykologi en termin på universitetet. Det är spännande hur en grupp fungerar och vad som händer med de olika rollerna när gruppen förändras.  

...och gruppen förändras.
Tack och lov är de nyanställda personerna på jobbet också duktiga, goa och trevliga – på andra sätt än de som har slutat. Som de självständiga personer de är så har de tagit andra roller i gruppen än de personer de som har slutat. Det blir intressant att se vilka personer som nu kommer rekryteras och vilka roller de tar.

Hur kommer det se ut framöver? Är det fler som kommer sluta? Letar fler kollegor efter nya jobb? Hur länge kommer jag själv jobba kvar? Vem stiger av nästa gång?

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, det är alltid spännande att se olika gruppkonstillationer bildas och lösas upp. Själv är jag en av dom som slutat och kommit tillbaka ett antal gånger i formen av tjänstledighet men nu har jag "sagt upp mig på riktigt", så nu får vi se vad som händer...

    SvaraRadera
  2. Jag har inte haft så många olika jobb, så jag har heller inte slutat så många gånger. Fast - grupper upplöses ju på andra sätt också, som att man slutar skolan, i en förening eller liknande. Hur känns det när man kommer tillbaks till ett arbete när man har varit tjänstledig? Undra hur lätt eller svårt det är att glida in i sin gamla roll..

    SvaraRadera
  3. Det är nog en av anledningarna till att man egentligen bör byta arbetsplats ibland, just den att även om man är borta ett tag så är det väldigt lätt att falla in i sin gamla roll när man kommer tillbaka.

    SvaraRadera