lördag 8 juni 2013

Rum Plantation Grande Reserve Barbados


Hur det började för mig

Att dricka rom på ”vuxet sätt”, som avec/digestif utan att blanda ut den med annat tjafs, upptäckte jag när jag besökte Kuba 1999. Innan dess hade man väl i sin ungdom blandat till någon rom & cola eller liknande. Sedan Kuba-resan har jag verkligen fått upp ögonen mer och mer för lagrad rom. För mig kan en bra stund med en rom vara när jag sitter i läsfåtöljen med en bok och kanske en kaffe. Det kan också vara en sommarkväll på balkongen med en cigarr eller cigarill.
 

Prisvärd

En av de absolut mest prisvärda mörka/lagrade romsorterna som finns på Systembolaget är Rum Plantation Grande Reserve Barbados. Den första flaskan köpte jag för flera år sedan helt på måfå och sedan dess står det nästan alltid en flaska i skåpet. 269 kr för en flaska på 70 cl. Den finns i Systembolages normala sortiment och har varunummer 10310. Alkoholhalten ligger på 40 %. Som namnet antyder kommer den från Barbados.
 

En serie rom

Plantationserien säljs av Cognac Ferrand och består av ett antal olika sorters rom från olika öar i Karibien och länder i Central- och Sydamerika. På Systembolaget säljs i dagsläget två mörka varianter från Barbados, samt en vit och en mörk från Trinidad & Tobago. Vissa av sorterna i serien har flaskor med bast runt sig. Det kan vara lätt att associera detta till något turistiskt och billigt – men förled er ej av detta. Under min semester på Barbados i början av året såg jag inte till någon Rum Plantation i butikerna. Kanske var det slumpen eller helt enkelt att Cognac Ferrand buteljerar rommen i Frankrike.
 

Färg, doft och smak

Nu till Rum Plantation Grande Reserve Barbados. Färgen är gyllenbrun, inte för ljus och inte för mörk. I doften känner jag lite citrus och fatkaraktär. Enligt Systembolaget har den ”Stor, nyanserad doft med fatkaraktär, inslag av arrak, kokos, banan, apelsin och vanilj.” Smaken är helt enkelt gudomlig med en fin balans mellan fat, sötma, vanilj, honung, citrus och ett uns krydda (chili?). Systembolaget säger ”Nyanserad smak med fatkaraktär och liten sötma, inslag av arrak, kokos, tropisk frukt, sirap och vanilj.”
 

Vad andra säger

Romrom.se, som förmodligen är den bästa svenska sidan om rom, hyllar också Rum PlantationGrande Reserve Barbados. De ger den 9 av 10 i betyg och har stämplat den på sin ”Favourite Rum List”. Det nämns på sidan bland annat att det är en riktig kanon-rom och att det är en underbart bra och prisvärd rom.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar