söndag 1 juli 2012

5 år i Värmland

Vägval i livet...

Idag är det 5 år sedan jag flyttade till Värmland. En del av mitt pick och pack togs med till lägenheten i Säffle som jag snabbt och lustigt hade fixat efter att ha fått ett jobb på Migrationsverket där. Resten av flyttlasset skulle komma några veckor senare med transport ordnad och betald av Arbetsförmedlingen. Första natten sov jag på en madrass på golvet. Jag sov inte bra men det kan också ha berott på att jag dagen efter skulle börja mitt på mitt nya arbete. Således har jag jobbat i statens tjänst i 5 år imorgon. Det känns ganska stabilt även om det är några år kvar till guldklocka.

De här åren i Värmland kan summeras som mycket bra. Jag trivs och känner för tillfället inget behov av att flytta tillbaks till Kungälv. Efter drygt 2½ år i Säffle flyttade jag vidare till Karlstad och blev sambo. Där trivs jag ännu bättre med livet. Så kan det gå...

12 kommentarer:

  1. Lite nyfiken, vart ifrån kom du tidigare, vilken del av sverige? Jag själv är ju inflyttad värmlänning sen 7 år tillbaka, ursprungligen från Stockholms södra delar men med en mellanlandning på ett par år i Uppsala (Järlåsa).

    Personligen måste jag säga att jag hittills bara har bra intryck av värmland som landsdel, folket här är otroligt välkomnande och naturen är underbar.

    Ha det gott önskar Anneli - Fixabloggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för kommentaren. Jag kommer från Bohuslän. Är född och har bott nästan hela mitt liv i Kungälv. Förutom några år på andra sidan älven i Surte/Ale kommun.

      Håller med dig helt om Värmland - trevligt, välkomnande och vackert. Bor du i Karlstad också?

      Det var lite lustigt att du skrev.. jag satt just och tittade på ditt senaste blogginlägg om hur man kopplar bloggen till en egen Facebooksida.

      Ha det fint, Christian

      Radera
    2. Nej, jag bor strax söder om Sunne, men det är ju i och för sig inte så långt ifrån Karlstad. Jag gissar att din sambo är härifrån (runtomkring?) Det underlättar om åtminstone den ena i ett par känner omgivningarna och har lite vänner omkring.
      Vi kom hit tillsammans från Stockholm så vi har fått lära allt nytt och hitta ny umgängeskrets men eftersom värmlänningarna är så öppna och trevliga har det inte varit något problem hittills.

      Det jag tycker är knepigast är nog att alla har så lång historia med vänskap och ovänskap bakom sig, vi ser ju alla med nya ögon och tycker att alla är goa och trevliga. Men, så är det nog vart man än flyttar, gammalt groll dör långsamt...

      Att jag hittade hit var just för att du länkade till fixabloggen och när jag tittade på bloggens statistik såg jag din länk som någon klickat på. Jag har för vana att kika efter vem som länkar till Fixabloggen och se om de skrivit om något bloggproblem - då brukar jag se om det är något jag kan lösa och lämna en kommentar. Nu hade du ju ett annat intressant ämne jag fastnade för...

      Ha det gott
      Anneli - Fixabloggen

      Radera
    3. Du har säkert rätt om gammalt groll Anneli, fast jag har inte märkt av det så mycket häromkring. Det stämmer att sambon är från Värmland. Hon har rötterna i trankten av Arvika/Charlottenberg. Så klart är den uppbyggda vänkretsen tack vare henne, men mycket kommer också från mitt arbete.

      Har du lust att på ett enkelt sätt förklara för mig hur jag kan se vilka personer/sidor som länkar till min blogg? Har inte fattat det, novis inom bloggandet som jag är..?

      Radera
  2. Enklast är att titta på din statistik i adminpanelen på bloggen. Klicka på statistik - trafikkällor - mer.
    Där ser du vilka som länkar till dig. Själv använder jag Statcounter, ett jättebra verktyg som inte syns på bloggen men som registrerar allt. Läs mer här: http://fixa-din.blogspot.se/2009/07/statcounter-vad-vill-du-veta-om-dina_6143.html

    Gammalt inlägg, men statistikvertyget är fortfarande aktuellt.

    SvaraRadera
  3. Grattis pa femarsdagen! Roligt att du ar fran Bohuslan, jag ar fran Marks kommun, inte jattelangt bort och definitivt pa Sveriges framsida! :) Inte illa med 5 ar i statens tjanst heller, jag hann med 5,5 ar pa forsakringskassan innan vi flyttade osterut.

    SvaraRadera
  4. Tack tack! Ja tänk vad tiden går. Nu har man bott såpass länge på annan ort att det känns speciellt när man närmar sig hemorten. För mig är Bohuslän väldigt speciellt.

    SvaraRadera
  5. Hemma ar alltid hemma! Bodde 13 i Uppsala som forvisso kandes som hemma (aldsta sonen ar t.o.m fodd dar) men Kinna ar alltid hemma och hjartat klappar alltid extra mycket da vi landar pa Landvetter och man korsar gransen till Marks kommun!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att passera gränsen känner jag igen. När vi tar bilen "hemåt" Kungälv får jag ofta en pirrig känsla i kroppen när jag kommer in i Bohuslän. Och sen ännu mer när man ser havet vid Ljungskile. Visst klappar hjärtat ännu mer när man passerar skylten med Kungälvs kommun.

      Radera
  6. Kul att du trivs! Själv är jag värmlänning helt och hållet. har bott här i hela mitt liv (och det börjar bli några år vid det här laget...!) Kanske tur att vi tillfälligt har hamnat på andra sidan jorden också, så att vi får något att jämföra med...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bra att ha något att jämföra med ja. Jag har inte bott och jobbat utomlands någon längre tid men jag kände ändå att jag kunde jämföra en del när jag vistades ett halvår i Skopje/Makedonien. Och nu kan jag ju jämföra Bohuslän mot Värmland och Kungälv mot Karlstad.

      Radera