fredag 7 mars 2014

Armorik


En inte alls rik whisky

 

 

Producent: Armorik
Typ: Single Malt whisky
Alkoholhalt: 40%
Ursprung: Frankrike (Bretagne)
Pris på Systembolaget: har utgått ur Systembolagets sortiment  (2011 var priset 266 kr för 70 cl.)

 

Inledning

Jag tycker förvisso att det är spännande att prova whisky från andra delar av världen än Skottland – men det behöver inte betyda att whiskyn är bra. Fransk whisky, kan det vara nåt?

 

Utseende, doft och smak

Utseendet på denna whisky tycker jag är någonstans mellan gyllengul och svagt guldfärgad. Doften är frisk men mild. Jag anar också citrustoner. Även i smaken finns citrusen. För övrigt tycker jag att smaken är frän och lite taggig. Den smakar också alkohol på ett sätt som jag inte gillar. Styrkan ligger på 40%.

 

Förpackning

Vanlig vit/transparent flaska.

 

Tillgänglighet

Finns ej längre på Systembolaget.

 

I min flaska finns det du blott en knapp centimeter kvar. Den har visserligen varit dryg, då den inhandlades 2011. Jag kommer varken att gråta eller försöka få tag på en ny flaska när de sista dropparna har hällts ner i strupen eller vasken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar