lördag 10 mars 2012

Udda ställen jag har varit på: Bender

Kalabaliken i Bender eller I Karl XII:s fotspår
Som de flesta vet efter tragglande av årtal, kungar och annan stormaktshistoria i skolan så var Karl XII ute och rörde runt lite i Europa. Efter Slaget vid Poltava retirerade han med sin armé till Osmanska riket. Efter att ha tillbringat några år som gäster i Bender fick turkarna tillslut nog 1713 och tog till vapen för att få bort svenskarna. Kalabaliken i Bender var ett faktum. 

Lenin och jag i Bender


Transdniestrien
Under sommaren 1996 kom jag till flera udda ställen under en rundresa i Östeuropa på egen hand med en kompis. Den lilla utbrytarrepubliken Transdniestrien i Moldavien slår det mesta i ”udda-väg” under denna resa. (Jag ska återkomma till detta i ett senare inlägg.) Utbrytarrepubliken utgör den delen av Moldavien som ligger öster om floden Dniester plus staden Bender som ligger precis vid vattnet på västra sidan. Bender har ändå lite av en specialstatus där både moldavisk och transdniestrisk polis patrullerar, och där det går att betala med moldaviska lei och transdniestriska rubler. Bland annat. 

Bra Karl reder sig själv
Bender passerade vi först med tåget från Moldaviens huvudstad Chisinau och Transdniestriens dito Tiraspol. Under en av dagarna i Tiraspol tog vi en taxi (gammal skraltig Lada) de halvannan milen tillbaks över floden Dniester och in i Bender. Vi hade egentligen bara ett mål med staden, och det var att hitta några spår efter kalabaliken eller Karl XII. Vi hade inte någon Lonely Planet-guide eller liknande med oss. Faktum är att vi inte visste så mycket över huvud taget om det fanns några spår kvar. Vi hade väl en aning om att det eventuellt kunde finnas en gammal fästning eller liknande, eller i alla fall rester av den. Taxichaffisen hade lite svårt att förstå vår ryska, eller kanske var det tvärtom. Vi försökte rita upp en borg på ett papper för att han skulle förstå vart vi skulle. Han körde oss till någon rysk militärförläggning där vi inte kom vidare. Troligtvis var detta inte rätt över huvud taget. 

Planlöst turistande
Vi hoppade ur taxin inne i centrum och knallade runt ett tag. Köpte några kexpaket och flaskor lokala kopior av Fanta och satte oss på en parkbänk och åt lunch medan vi tittade på folk som gick till marknaden.  Några varv på de centrala gatorna blev det. Inte ett endaste spår av Karl XII. Spår av kalabalik såg vi dock även om det inte var den vi hade tänkt oss. På flera ställen i asfalten kunde man se spår av stridsvagnarnas larvfötter. Detta efter inbördeskriget 5 år tidigare. 

Ölförsäljning i Bender


Fadäser och missförstånd...
...blev det som vanligt när man inte kan språket där man är. Vi tog oss till järnvägsstationen och väntade där på tåget tillbaks till Tiraspol som inte kom. Inte förrän det var försent kom vi på att det faktiskt finns två järnvägsstationer i Bender. Så på nytt blev det till att förhandla fram priset med en taxichaffis…

En av Benders järnvägsstationer


Efterspel
Som vanligt när jag har varit ute och rest så drabbas jag av mer nyfikenhet efteråt och läser på. Eftersom det också har gått några år sedan den här resan vet jag nu att det visst finns en stor borg sedan denna tid, och att det nu också har öppnats ett museum och rests en minnessten där Karl XII och hans armé härbärgerade.  

 ~~~~~~~~~~~~
Tidigare om udda ställen:

4 kommentarer:

  1. Intressant lasning och de svartvita vykortsformade fotografierna bidrog till stamningen! Transdniestrien later ju hur intressant som helst! Osteuropa ar fascinerande!
    Ser fram emot mer reseskildringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden! Håller med om att svartvita foton många gånger kan vara mer effektfulla än de i färg.
      Fler skildringar kommer..

      Radera
  2. Besökte även denna borg för några veckor sedan. Den ligger mitt i en militär zon och en man utanför föreslog att vi skulle klättra över och sedan muta förste bäste soldat. Vi knackade på istället och fick knalla runt helt själva på området. Såg dessutom en dokumentär häromdagen på SVT där några journalister följer i Karl XII:s spår och reser till Bender och byn Varnitsa som han bodde i. Om du är intresserad så håller jag på att skriva en reseberättelse om mitt besök som jag kan länka till så fort den är klar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den där dokumentären också. Skulle ha velat haft lite mer detaljer från Bender bara...
      Kul att ni kom in på borgen. Den hade jag gärna besökt. Jag är absolut intresserad av din reseberättelse!!! Länka gärna här eller eller mejla på christian.berghanel@yahoo.se . Tack!

      Radera