lördag 7 juli 2012

En vecka


Nu känns det som att det är dags för ett blogginlägg. Inte för att jag känner mig tvingad, utan för att jag i flera dagar har försökt få fram några av mina funderingar. Det har inte gått så bra, veckan har varit fullt av annat och tomt på ork. Det är lite jobbigt när man har en massa lösa trådar och funderingar. Det finns mycket jag har planer på att skriva här. 

Lösa trådar är också ett begrepp som känns träffande för veckan som har varit. Det har varit hur mycket som helst att göra på jobbet. Ja, så har det väl varit de senaste 2-3 veckorna sedan semestertiderna började. Ofta har jag jobbat ett par tre timmar efter ordinarie arbetstid, och ännu oftare har jag börjat tidigare. De lösa trådarna handlar om att man har så mycket på gång för egen del på jobbet och att man ska täcka upp för folk som är på semester. Stress. En tillfredsställelse är ändå att rätt mycket blir gjort och att man kommer till avslut i många ärenden. Någon på jobbet sa att det känns som om dagarna går fort men veckan långsamt. Jag håller med. Tiden springer iväg men redan i måndags eftermiddag kändes det som om det vore torsdag. En nackdel när det är så mycket stress är att det mesta flyter ihop. På eftermiddagarna vet jag knappt vad jag har gjort och vilka människor jag har träffat, idag vet jag knappt vad jag har gjort i veckan. Om man ändå ska försöka summera veckan så kommer jag fram till att jag har jobbat, sovit och ätit.

Slussen i Pråmkanalen, Karlstad

En av dagarna (vilken det nu var) i veckan så lyckades sambon och jag i alla fall att mötas upp på stan efter jobbet och ta en fika på Café Slusswakten. Detta är ett gammalt hus alldeles vid slussen i Pråmkanalen i Karlstad. Inget modernt kafé alls med latte, cortado, macchiato.. utan här är det bryggkaffe upphällt på termos som gäller. Maten och fikat är god helt enkelt utan krusiduller. Det är trevligt att sitta där i trädgården under en parasoll och titta på folk som går på eller av båtbussen som lägger till bara några meter därifrån.   

Nu är det en vecka kvar att jobba innan semester. Förmodligen kommer det bli minst lika mycket jobb som det har varit det sista. Säkerligen kommer det vara en del mediebevakning på vår verksamhet, precis som det också har varit det sista. Det är inte ofta det är några positiva ord om Migrationsverket i media. Men så är det ju förvisso med flera andra statliga verk. 

Men först så är det helg – och det är skönt!

2 kommentarer:

  1. Det låter onekligen som om det är läge för lite semester! Risken är väl bara att det är så stressigt sista veckan innan så att du behöver en av semesterveckorna till att varva ner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så brukar det vara. Jag tar alltid 4 veckors semester - 1 vecka att varva ner och 1 vecka i slutet att varva upp...

      Radera