söndag 15 juli 2012

Kristina Ohlsson / Änglavakter


Detta är Kristina Ohlssons tredje kriminalroman om poliserna Fredrika, Alex och Peder. De tidigare två har jag skrivit om förut här i bloggen – Askungar och Tusenskönor.

Det kan nog verka som att jag tycker om och hyllar alla böcker jag läser och skriver om här. Som att det går inflation i betyg. Jag skulle behöva läsa en bok där jag har en massa negativ kritik att komma med. I bloggen har jag tidigare skrivit om Kristina Ohlssons böcker som något mycket positivt. Först Askungar som var väldigt bra, sedan Tusenskönor som var bra mycket bättre. Och nu har jag då läst Änglavakter. Om den kan jag bara säga att de två tidigare böckerna kan slänga sig i väggen i jämförelse. Änglavakter är riktigt, riktigt bra! Den är spännande, smart, och nervkittlande. Klyscha förvisso – men för en gång skull så var jag verkligen fast från allra första början av en bok.

En sedan två år försvunnen student hittas begravd. Hon är styckad. Polisen gräver vidare och finner liket av en man som tros ha legat i marken i flera decennier. Senare hittas kvarlevorna efter ett tredje offer. Många lösa trådar i ett nystan måste rätas ut och man finner att flera trådar leder till en gammal barnboksförfattare som sitter på ett servicehem och tiger. Vad är sambandet mellan de olika offren, är det ens något samband? Vilka är de? Hur kommer det sig att de tre poliserna Fredrika, Alex och Peder även dras in i fallet rent privat..?

Detta är en perfekt bok för hängmattan i sommar! (Jag vet, ännu en klyscha.)

Boken kan köpas på Adlibris, på Bokus eller hos en affär nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar