lördag 25 augusti 2012

Mördaren Anders Behring Breivik

Det skulle nästan kännas konstigt att inte nämna någonting alls om domen mot Anders Behring Breivik när man har en blogg. Däremot tycker jag inte att jag är speciellt insatt i massmorden i Oslo och på Utøya förra året, domen i sig, eller det norska rättssystemet i stort. Jag konstaterar bara att denne mördare har dömts till Norges strängaste straff och att det känns bra. Det enda som inte känns bra i sammanhanget är att Anders Behring Breivik flinar när domen läses upp och att han är nöjd. Eftersom jag inte är tillräckligt insatt i saken skall jag heller inte ge mig in på någon analys, det låter jag andra göra.

Vill man läsa vidare om detta så är det såklart bara att surfa in på i stort sett vilken tidning, radio- eller tevekanal som helst med självaktning eller googla bland tusentals bloggar för hemmasnickrade analyser.

Orkar man inte det så bjuder jag på några länkar här...

Dagens Nyheter - Breivik är tillräknelig – 21 års fängelse

Svenska Dagbladet - Här ler Breivik när domen avslöjas

Göteborgs-Posten - Breivik ville "döda fler"

Verdens Gang - Breivik ville beklage - avbrutt av dommeren

The Washington Post - Norwegian public praises decision to declare Breivik sane and to jail him for his killings

BBC - Anders Behring Breivik rules out verdict appeal

Aljazeera - Norway killer will not appeal sentence



 

2 kommentarer:

  1. Det är något magiskt med Aftonbladet. Så fort man börjar arbeta där är man expert på alla ämnen från isbrytning till psykoanalys.

    Då reaktionen på hans gärningar och domen i sig ingick i hans galna "masterplan", så är det kanske inte så konstigt att han flinar. Allt verkar ju gått som han ville? Hade man klassat honom som psykiskt oberäknelig hade han nog inte flinat.
    Hursomhelst så kommer vi med största sannolikhet inte se ABB ute i friheten igen.

    Det känns för mig värre när unga killar sitter och skrattar i rätten där dom är anklagade för att oprovocerat nästan sparkat ihjäl en ensam man. För dom här killarna kommer vara ute i friheten fortare än en idolvinnare blir bortglömd. Givetvis efter att ha passerat ett ineffektivt skattefinansierat "ungdomsvårdsprojekt" där fokuset ligger på att det är samhällets fel.

    Summasumarum: Enskilda galningar kan rättsväsendet hantera. Den stora skaran empatiskt störda "dagliga våldsverkare" får fortsätta råna, misshandla, våldta och döda.

    SvaraRadera