fredag 3 augusti 2012

Hur bred är en kust?


Vi har varit några dagar vid kusten. Fast det får mig att fundera på hur nära vattnet man måste vara för att vistas på kusten. Eller för att sammanfatta funderingarna - hur bred är en kust?
Min sambo och jag har hur som helst vistats i Kungälv och Surte några dagar. Det har då också blivit några avstickare och utflykter till havet. Vi har alltså, hur man än vänder och vrider på det, varit vid kusten. Vissa i min situation skulle säga att han/hon har varit hemma. Men hemma för mig är där jag hänger min hatt, och i brist på hatt så är det väl där jag lägger nyckelknippan på hallbyrån. Värmland har varit hemma i drygt 5 år nu.
Under dagarna på kusten (om man nu väljer att kalla det så) har vi umgåtts med släkt och vänner. Det har blivit en och annan fika, goda middagar och trevliga stunder. En av dagarna blev det utflykt med vänner till Marstrand och Jörlanda. På Marstrand blev det flanerande längs kajen och bland gränderna, tittande på båtar och lunch på Villa Maritime. I Jörlanda blev det go'fika, promenad längs vattnet och span efter krabbor. Dosen av Bohuslän, havet och guppande båtar blev påfylld. Att stå på en bohusklippa och titta ut över havet måste jag göra någon gång under året.
Här kommer lite bilder från Marstrand och Jörlandatrakten.
Marstrand med Carlstens fästning

Grossherzogin Elisabeth från Tysland ligger för kaj

Vid kajen på Marstrand

Bohuslän!

Sommarkväll

Krabba i tången vid en brygga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar