lördag 4 augusti 2012

Vad hände med … fluortanten?

Jag tänkte det var dags för en ny ”serie” här i bloggen. Sedan tidigare har jag skrivit Historien bakom en bild och Udda ställen jag har varit på. Kanske fortsätter dessa serier framöver. I viss mån kan man väl säga att mina inlägg om böcker (Om en bok) också är en sådan här serie.

Den nya serien kallar jag Vad hände med…. Här kommer första delen – om fluortanten.




Om man gick i låg- eller mellanstadiet på 60-, 70- eller 80-talet så kommer man förmodligen ihåg det där som hände varannan vecka. Vissa såg det med fasa, vissa tyckte det var ett välkommet avbrott i lektionen. Det knackade på dörren och in kom fluortanten. Hon fyllde massa plastmuggar med fluor och ställde på en bricka. Hon (för det var väl alltid en hon?) gick runt med brickan i klassrummet och man var tvungen att ta en mugg. Sen skulle alla hälla i sig fluoren samtidigt och skölja. Tidtagningsuret var framme, sen fick alla spotta. Var det två minuter eller var det bara en halv? Jag kommer inte riktigt ihåg. Brickan gick runt igen och muggarna samlades ihop. Sen var det över. Tills nästa gång.
På grund av dålig tandhälsa blev det på 60-talet obligatoriskt med fluorsköljning i skolorna. Detta varade till slutet av 80-talet då det drogs in av besparingsskäl, plus att tandhälsan också hade blivit bättre. Fluortanten kom varannan vecka och det man sköljde med var 0,2-procentig natriumflouridlösning. Syftet var att skydda tändernas emalj och förebygga karies. I början av 2000-talet lär Fluortanten ha kommit tillbaks till vissa skolor.

En länk om fluortanten från Folktandvården och från Allt om dina tänder.

Björn Rosenström gav ut låten Fluortanten 2001.


2 kommentarer:

  1. Vem kommer inte ihåg den tanten (ja, det var alltid en tant!), jag kommer till och med ihåg vilken tid hon knackadepå dörren!

    SvaraRadera